اختلالات گوارشی از عوارض بعد از کرونا است

به گزارش سیناپرس، یک سال و نیم از همه گیری کرونا گذشته و اثرات قرنطینه برای حفاظت از این بیماری کشنده قابل مشاهده است. بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که از این بیماری بهبود پیدا می کنند، دچار عوارضی می شوند که اختلالات گوارشی نمونه ای از آن است. مسائل گوارشی مانند نفخ، گازمعده، اسیدیته، ریفلاکس اسید، یبوست و تشدید سندرم روده تحریک پذیر معمولاً در بیماران پس از بهبود از کووید ۱۹ دیده می شود.
به اعتقاد پزشکان و متخصصان، به دلیل طولانی بودن دوره قرنطینه تعداد بیماران و مبتلایان کووید ۱۹ که از این عوارش شکایت می کنند در حال افزایش است. 

دکتر آپارنا گوویل باسکر (Aparna Govil Bhasker) جراح لاپاراسکوپی و چاقی دلایل احتمالی مشکلات گوارشی را که بیماران در مرحله بهبودی کووید ۱۹ تجربه کرده اند و همچنین نحوه سالم نگه داشتن سیستم هضم در حین قرنطینه را توضیح داده است.
قرنطینه در خانه و بسته شدن باشگاه ها و ورزشگاه ها، کاهش فعالیت بدنی و افزایش علاقه به آشپزی و یا میل خوردن به غذاهای فست فودی و پر کالری باعث تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت جامعه شده که ظاهرا تشدید اختلالات گوارشی نیز یکی از آنهاست.به گزارش سیناپرس،  البته قرنطیه باعث شده تا برنامه روزمره، چرخه خواب، رژیم غذایی نامناسب و تنبلی و کاهش فعالیت بدنی جزء عادت های مردم به ویژه جوانان شود.  
بیمارانی که از ویروس کشنده کرونا بهبود پیدا کردند دچار مشکلات کاهش اشتها، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد در شکم شدند. این بیماران در مرحله بهبودی نیز از مشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز، اسیدیته، ریفلاکس اسید، یبوست و تشدید روده تحریک پذیر شکایت دارند. 
در ضمن بر اساس گفته متخصصان، درمان کووید ۱۹ که شامل چندین ترکیب دارویی از جمله آنتی بیوتیک، ضد ویروس، ضد قارچ، ضد مالاریا و استروئیدها است، این داروها در مرحله بهبودی به سیستم گوارشی آسیب می رسانند.
دکتر باسکر اعلام کرد که یک رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و ورزش منظم، خواب خوب و دور کردن استرس از خود، چهار رکن است که برای به دست آوردن سیستم گوارشی سالم لازم به نظر می رسد.  

مترجم: لیلی دهقان پور

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا