۲۰کمپانی معروف نیمی از زباله های پلاستیکی جهان را تولید می کنند

به گزارش سیناپرس، براساس تجزیه و تحلیل های انجام شده که در روز سه شنبه منتشر شد، مشخص شد گروهی متشکل از بیست شرکت بزرگ، مسئول تولید بیش از نیمی از زباله های پلاستیکی یکبار مصرف در جهان هستند که به تسریع بحران تغییرات آب و هوا و آلودگی جهانی کمک می کند.
در همین رابطه و در راستای شاخص زباله های پلاستیکی یا (Plastics Waste Makers)  که توسط بنیاد غیرانتفاعی میندرو ایجاد شده است، اعلام کرد که این شرکت ها طیف وسیعی از محصولات مانند ماسک های صورت که طی همه گیری کرونا مورد استفاده عمومی قرار دارد، کیسه های خرید پلاستیکی، بطری های آب و سایر موارد آلوده کننده اقیانوس ها را تولید می کنند.

در این گزارش عنوان شده است که پلاستیک های یکبار مصرف  بیشترین پلاستیک های دور ریخته  شده در سراسر جهان را تشکیل می دهد. یعنی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۳۰ میلیون تن  زباله پلاستیکی تولید شد که  تقریباً همه آنها سوزانده شده یا در محل دفن زباله دفن یا مستقیماً به محیط زیست ریخته می شوند.به گزارش سیناپرس، در این میان تقریبا بسیاری از پلاستیک های وارد شده به طبیعت، سر از اقیانوس ها در آورده و به این ترتیب سالانه شاهد ورود ۵ تا ۱۳ میلیون تن پلاستیک به دریاها و محیط زیست اقیانوسی هستیم.

بر اساس اطلاعات این گزارش، شرکت های اکسون موبیل ExxonMobil و داو Dow مستقر در ایالات متحده آمریکا و شرکت نفت و گاز چینی سینوپک Sinopec بیشترین تولید کننده پلاستیک های یکبار مصرف در جهان هستند. این مطالعه همچنین اعلام می کند این سه شرکت به تنهایی ۱۶ درصد از کل زباله های پلاستیکی یکبار مصرف را تشکیل می دهند.

از جمله دیگر شرکت های اصلی تولید کننده زباله های پلاستیکی در جهان می توان به کمپانی های  Indorama Ventures ، Saudi Aramco ، PetroChina ، LyondellBasell ، Reliance Industries ، Braskem و Alpek SA de CV اشاره کرد.

در این فهرست همچنین نام شرکت هایی همچون فیلیپس (با رتبه ۲۳) ، بخش شیمیایی میتسوبیشی (با رتبه ۳۱) ، شل (رتبه ۵۱) و پتروناس (رتبه ۸۳) به چشم می خورد.
در این مقاله آمده است: از حدود ۳۰۰ تولید کننده پلیمر در سطح جهان ، تعداد محدودی از این شرکت ها سرنوشت بحران پلاستیک در جهان را در دست خود دارد. 
به گزارش سیناپرس،  پژوهشگران در این رابطه دولت ها و رهبران جهان را به ایجاد سیاست های تشویق به استفاده از پلاستیک های قابل بازیافت ، شناسایی حامیان مالی سازندگان پلاستیک یکبار مصرف سوق داده و خواستار قوانینی شدند عدم کاهش ضایعات پلاستیکی توسط این شرکت ها را با جریمه مواجه کند.

مترجم: فاطمه کردی
منبع: upi

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا