واکسن کرونای سانوفی واکنش ایمنی قوی تری ایجاد می کند

انگلیس تا پایان سال جاری میلادی می تواند یک واکسن دیگر کرونا را نیز به مخزن واکسن های  خود اضافه کند.

بر اساس نتایج مرحله دوم آزمایشات بالینی واکسن کرونای سانوفی، تمامی ۷۰۰ داوطلبی که ٢ دوز این واکسن کرونا به آنها داده شده بود، دارای سطوح بالایی از آنتی بادی های ضد کووید۱۹ در خون خود بودند. هیچ مشکلی در مورد بی خطری استفاده از این واکسن در میان افراد مورد مطالعه که  از ۱۸ تا ۹۵ سال سن داشتند، وجود نداشت.

این واکسن قرار است وارد مرحله سوم آزمایشات بالینی می شود و روی بیش از ۳۵ هزار نفر در هفت کشور جهان تزریق شود.

مرحله سوم آزمایشات بالینی واکسن کرونای سانوفی هفته های آتی آغاز می شود.

این مرحله آزمایشات، اثربخشی واکسن کرونای سانوفی را در پیشگیری از ابتلا به عفونت، بستری شدن بیماران در بیمارستان و در نهایت مرگ و میر ناشی از کرونا تعیین می کند.

محققان همچنین میزان کارایی این واکسن را در مبارزه با گونه آفریقای جنوبی ویروس کرونا (B.۱.۳۵۱)، که مقاوم ترین گونه ویروس نسبت به واکسن در نظر گرفته می شود، بررسی می کنند.

شرکت انگلیسی «گلاکسو اسمیت کلاین» (GSK) و شرکت فرانسوی «سانوفی»در ماه دسابر زمانی که مطالعات اولیه نشان دادند که این واکسن اثربخشی خوبی بر روی افراد مسن ندارد، پروژه تولید این واکسن را به تاخیر انداختند و به این ترتیب از رقبای خود عقب ماندند.

اما نتایج اخیر مطالعات این واکسن که نشان دهنده «واکنش آنتی بادی خنثی کننده قوی» در تمام گروه های سنی است ، به سازندگان خود اطمینان داده است که این واکسن کرونا تا پایان سال جاری به بازار عرضه می شود.

انگلیس ۶۰ میلیون دوز از این واکسن کرونا را سفارش داده است، اگرچه مقامات انتظار ندارند که این میزان واکسن حداکثر تا زمستان امسال در دسترس باشد.

راجر کانر رییس پروژه تولید واکسن  «گلاکسو اسمیت کلاین» (GSK)، گفت: داده ها حاکی از آن است که واکسن کرونای آنها می تواند «کمک قابل توجهی» به مبارزه مداوم با کووید ارایهدهد.

واکسن GSK بر اساس فناوری تولید می شود که در حال حاضر برای تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی Sanofi استفاده می شود.

مواد ژنتیکی از پروتئین سطحی ویروس کووید به سلول های حشره – اساس محصول آنفولانزای سانوفی – وارد می شود و سپس تزریق می شود تا واکنش ایمنی را در یک بیمار انسانی تحریک کند.

این واکسن به صورت ٢ دوز و با فاصله ۲۱ روز تزریق می شود.

این شرکت ها اعلام کردند که قصد دارند اثربخشی این واکسن را به عنوان یک تزریق تقویتی برای زمستان آتی بررسی کنند.

شرکت انگلیسی «گلاکسو اسمیت کلاین» (GSK) و شرکت فرانسوی «سانوفی» از قدیمی ترین تولیدکنندگان واکسن در جهان هستند و واکسن های تولیدی توسط آنها در تمامی دنیا مصرف می شود.

مطالعات جدید این شرکت های تولیدکننده واکسن این نوید را می دهد که واکسن تازه و اثر گذاری در راه خواهد بود و می تواند بخش دیگری از نیاز جهان را برآورده کند.

اهمیت تولید واکسن های مختلف توسط شرکت های مختلف در این است که در زمان کوتاه تری امکان عرضه واکسن بیشتری به بازار جهانی ایجاد می شود و جهان با سرعت بیشتری می تواند از این ویروس رها شود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا