احتمال ابتلا به کرونا از طریق دندانپزشکی کم است

به گزارش سیناپرس، بسیاری از مردم جهان طی سال گذشته از ترس ابتلا به کرونا، مراجعه به دندانپزشکی را به تعویق انداخته و مراقبت های درمانی این حوزه را نادیده گرفته و اکنون دارای دندان هایی نیازمند به ترمیم یا عصب کشی هستند.

پژوهش های جدید نشان می دهد بهتر است در ترس خود تجدید نظر کرده و سریعا برای بهبود شرایط دندان های خود به دندان پزشک مراجعه کنید زیرا  خدمات دندانپزشکی شما را در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹  قرار نمی دهد.

پورنیما كومار، استاد پریودنتولوژی در دانشگاه ایالتی اوهایو در كلمبوس در این رابطه گفت: خطر ابتلا به کرونا از طریق تمیز كردن دندانها بیش از نوشیدن یک لیوان آب نیست و احتمال ابتلا به کووید ۱۹ از طریق دندان پزشکی بسیار اندک است.به گزارش سیناپرس، از آنجا که ویروس کرونا بیشتر توسط قطرات موجود در هوا پخش می شود، این ترس در بین مردم وجود دارد که بزاق آزاد شده در طی یک عمل دندانپزشکی می تواند ویروس را گسترش دهد.

در نتیجه آنالیز این اطلاعات مشخص شد محلول آب پخش شده به دلیل استفاده از مته ها و ابزارهای دندان پزشکی،چون اینکه وارد گلوی افراد نشده و درصد ترکیب بزاق آن بسیار کم است، فاقد میزان کافی ویروس یا باکتری جهت بیمار کردن سایر افراد بوده و به طور خاص امکان ابتلا به کرونا از این طریق وجود ندارد.

برای انجام این مطالعه، کومار و سایر اعضای این  تیم پژوهشی، ترکیب ژنتیکی مواد موجود در نمونه های هوا را طی طیف وسیعی از اقدامات دندانپزشکی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. در نتیجه آنالیز این اطلاعات مشخص شد محلول آب پخش شده به دلیل استفاده از مته ها و ابزارهای دندان پزشکی،چون اینکه وارد گلوی افراد نشده و درصد ترکیب بزاق آن بسیار کم است، فاقد میزان کافی ویروس یا باکتری جهت بیمار کردن سایر افراد بوده و به طور خاص امکان ابتلا به کرونا از این طریق وجود ندارد.

تحقیقات بعدی این تیم پژوهشی نشان می دهد حتی هنگامی که سطح کم ویروس کرونای سارس ۲ که عامل ایجاد بیماری کووید ۱۹ است، در بزاق بیماران بدون علامت وجود داشت، در ذرات معلق تولید شده در طول کار دندانپزشکی هیچ نشانه ای از ویروس کرونا مشاهده نشد.

سرپرست تیم مطالعاتی فوق، در این رابطه اعلام کرد: یافته های به دست آمده به ما کمک می کند تا برای فعالیت های خود در دوران کرونا برنامه ریزی کرده و نسبت به محیط اطراف خود احساس امنیت کنیم. در این میان به طور خاص بیماران، می توانند مشکلات دهان و دندان خود را درمان کرده و شواهد زیادی وجود دارد که اگر بهداشت دهان و دندان شما ضعیف باشد، برای ابتلا به بیماری های مختلف مستعدتر هستید.

کومار در این رابطه اعلام کرد: امیدوارم نتایج این تحقیقات، خیال بسیاری از افراد را راحت کند زیرا وقتی شما به مطب دندانپزشک مراجعه می کنید، می توانید اطمینان داشته باشید که خطر ابتلا به کرونا در هنگان دریافت خدمات دندانپزشکی بسیار اندک است.به گزارش سیناپرس، البته باید به این موضوع توجه داشت که این ویروس از طریق ذرات ریز و بسیار کوچک معلق در هوا  گسترش می یابد و صحبت كردن، سرفه یا عطسه در مطب دندان پزشكی همچنان می تواند خطر انتقال بیماری را به همراه داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی تحقیقات دندانپزشکی (Journal of Dental Research) منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا