دولت ها نقش مهمی در شكل گيری هويت مردمانشان دارند

حسین جمالی هنرمند و نمایشنامه‌ نویس در گفتگو با خبرنگارسیناپرس درخصوص تاثیر رئیس جمهور منتخب مردم بر هنر و ادبیات اظهار کرد: بهتر است دولت پيش از هر نظر يا اقدامى، فعاليت اديبان و هنرمندان را  به عنوان يك شغل تلقی كند. اين در حاليست كه با تلاش صنفی، هنرمندان توانسته اند از طريق وزارت كار و تعاون به عنوان كارگر هويت اجتماعي خود را بيابند. پس هنرمندان با عنوان اجتماعی کارگری نمی تواند تسهیلات و امکانات زندگی  خود را از دولتشان خواستار باشند و این خود یعنی گسست ارتباط میان دولت و هنرمندان.

وی افزود: با نگاهى درست به تاريخ ديگر كشورها خواهیم دانست كه هنرمندان جز موثرترين افراد اجتماع بوده اند. فرهنگ سازی مسووليت اصلى هنرمندان است؛ اما به ندرت هنرمندى را ديده ام كه در جامعه ايران با شان و منزلتى كه لايق اش هست با او رفتار شود.بنابراین با مطالعه بيشتر در ميابيم كه حتی اگر به تعداد انگشتان يك دست در كشوری هنرمند حقيقی زیست کند می تواند ارزش های آن اجتماع را ارتقا دهد.

جمالی تاکید کرد: جدی گرفتن وجود و حضور و منزلت هنرمندان می تواند اداره كشور را بهبود ببخشد. نادیده گرفتن هنرمندان مثل نادیده گرفتن بخش مهمی از سرمایه ملی نتیجه می دهد.

این نویسنده و کارگردان همچنین بیان کرد: در دوران كرونا دانسته ايم كه هويت حرفه ای هنرمندان و آسيب های ناشی از آن  همچون بيكاری و مشكلات مالى از نگاه دولت ناديده گرفته شد. هنرمندان نبايد طبق آمار های كمی بررسی شوند، چراكه يك تاريخ است و يك حكيم ابولقاسم فردوسى. مگر چند خيام و چند حافظ در تاريخ مان داريم؟ این کیفیت کار یک هنرمند است که برای مردمان به صورت میراثی گرانبها باقی می ماند و حتا دیگر کشورها نیز آن مردمان را از طریق همان آثار میشناسند.

حسین جمالی در پایان گفت: سرمايه و منابع اصلی هر كشور مردمان و فرهنگ مردم آن كشور هستند، استعدادهاى فراوانى را در همين يكسال و اندى  كه دچار پاندمی  کوید نوزده شديم از دست داديم. دولت ها نقش مهمی در جريان شكل گيری هويت مردمانشان ايفا می كنند.

گفتگو:فاطمه میرغیاثی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا