نخستین پهپاد بی سیم زیرآبی جهان تولید شد

شرکت سوئیسی اکس ری، پهپادی بی سیم و زیرآبی به نام هیدرومیا تولید کرده که از انعطاف و توانایی‌های منحصر به فردی برخوردار است. با توجه به اینکه امواج رادیویی در زیر آب به خوبی قادر به حرکت نیستند، پهپادهای زیرآبی تا به امروز از طریق کابل‌های بلند فرامین را دریافت و اطلاعات را منتقل می‌کردند. از این کابل‌ها معمولاً برای انتقال برق هم استفاده می‌شود.

سنگین بودن این کابل‌ها موجب می‌شود که روند حرکت پهپادهای زیرآبی نیز کند شود. گاهی اوقات این کابل‌ها به موانع مختلف نیز برخورد می‌کنند و قطع می‌شوند.

اما اولین پهپاد زیرآبی بی سیم دنیا از یک سیستم ارتباطی منحصر به فرد موسوم به لوما استفاده می‌کند که داده‌های دیجیتال را در درون آب و از طریق پالس های نوری سریع منتقل می‌کند.

لوما پالس های نوری ال ای دی آبی رنگ و ۴۷۰ نانومتری را بین دو مودم اپتیکال جابجا می‌کند که یکی در درون پهپاد و دیگری بر روی زمین نصب شده است. با توجه به انتقال داده‌ها با سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه از این طریق امکان جابجایی ویدئوهای فوق دقیق نیز وجود دارد.

البته برد ارتباطی این فناوری در آب تمیز و غیرآلوده تنها ۵۰ متر است و امید می‌رود این برد در آینده به ۱۰۰ متر افزایش یابد. پهپاد زیرآبی بی سیم مذکور ۷۰ سانتیمتر طول، ۷ کیلوگرم وزن و قدرت مانور شش درجه‌ای دارد و عمر باتری آن ۶ تا ۸ ساعت است. این پهپاد سال آینده به بازار می‌آید.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا