کارهایی که نباید در اینستاگرام انجام دهید

به اشتراک‌گذاری اطلاعات بیش از حد می‌تواند شما را معرض اذیت و آزار و مشکلات مختلفی قرار دهد که مطمئناً اصلا دوست ندارید با این دردسرها مواجه شوید.

۱. افشای آدرس محل زندگی

متأسفانه بسیاری از کاربران آدرس محل زندگی خود را به طور تصادفی در اینستاگرام فاش می‌کنند و بخش زیادی از آن‌ها حتی نمی‌دانند که چنین اشتباهی را مرتکب شده‌اند. به طور مشخص، عکس‌ها می‌توانند اطلاعات زیادی را در مورد محل زندگی شما ارائه دهند. به عنوان مثال می‌توانیم به عکس‌های مربوط به خیابان محل زندگی یا عکس‌های ثبت شده از نمای بیرونی منزل اشاره کنیم. اگر مثلا در آشپزخانه سلفی می‌گیرید، شاید در پس‌زمینه‌ی تصویر کاغذهای حاوی آدرس خانه وجود داشته باشد.

اغلب اوقات، کاربران هنگام ثبت و اشتراک‌گذاری این اطلاعات معمولا چنین جزئیاتی را با نمایشگر کوچک گوشی نمی‌بینند. بعضی مواقع فقط با کراپ کردن تصویر می‌توانید از این دردسرها خلاص شوید. روی هم رفته افشای محل زندگی در اینستاگرام می‌تواند امنیت شما را به خطر بیندازد و مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد کند.

۲. سلفی‌ها و عکس‌هایی که اطلاعات زیادی را لو می‌دهند

هر عکسی که داخل خانه بگیرید، می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد شما فاش کند که احتمالا نمی‌خواهید افراد غریبه از این اطلاعات خبردار شوند. لزوماً قرار نیست در این عکس‌ها اطلاعات محرمانه یا شماره ملی شما لو برود بلکه شاید جزئیات دیگری در تصویر باشد که نمی‌خواهید کسی آن را ببیند. اگر هم از جمله افرادی هستید که تمایلی به اشتراک‌گذاری تصاویر فرزندان یا اعضای خانواده‌ی خود ندارید، مراقب باشید که در پس‌زمینه‌ی عکس‌های شما قاب عکس این افراد وجود نداشته باشد.

خریدهای جدید و گران‌قیمت هم می‌توانند برای شما دردسر درست کنند و همچنین محل نگه‌داری اشیاء گران‌قیمت را هم در نظر داشته باشید. به عنوان مثال شاید در عکس کالای بسیار ارزشمندی دیده می‌شود که باعث می‌شود دزدها برای سرقت از خانه‌ی شما انگیزه‌ی بیشتری پیدا کنند.

۳. برنامه‌های سفر و تعطیلات

فارغ از اینکه برای آخر هفته می‌خواهید به خارج از شهر بروید یا به مدت چند هفته قصد سفر دارید، صحبت در مورد سفر در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد. متأسفانه، اشتراک‌گذاری این اطلاعات در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی خطر دزدی از خانه‌ی شما را افزایش می‌دهد.

پست کردن در مورد سفرها را بهتر است به بعد از اتمام سفر موکول کنید. اگر در مورد سفری که در حال حاضر مشغول آن هستید مرتباً پست و استوری بگذارید، عملاً به دفعات دارید می‌گویید که کسی در خانه‌ی شما نیست. اگر هم مثلا در فرودگاه با همسر یا فرزندان خود سلفی می‌گیرید، این پیام به دزدها مخابره می‌شود که خانه‌ی شما احتمالا خالی است.

اینستاگرام، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به شما اجازه می‌دهند که در کنار پست‌ها و استوری‌ها مکان موردنظر را هم تگ کنید. این یعنی حتی اگر در مورد سفر خود اطلاع‌رسانی نکرده باشید، انتشار پست‌هایی که به هر نحوی نشان می‌دهند شما برای مدتی در خانه حضور ندارید، اصلا عاقلانه به حساب نمی‌آید.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانید خود را کنترل کنید و باید در مورد این سفر عکس‌هایی به اشتراک بگذارید، بهتر است در اینستاگرام استوری‌های مربوط به سفر را فقط برای دوستان نزدیک خود منتشر کنید. سپس بعد از بازگشت به خانه، با خیال راحت می‌توانید دیگر استوری‌ها و پست‌ها را آپلود کنید.

۴. افشای اطلاعات در مورد برنامه‌ی روزانه

بسیاری از دزدها رفت‌وآمد صاحب‌خانه را در نظر می‌گیرند و تعداد زیادی از این سرقت‌ها زمانی که صاحب‌خانه در محل کار حضور دارد، اتفاق می‌افتند. اگرچه شغل شما می‌تواند تا حد زیادی برنامه‌ی روزانه‌ی شما را لو بدهد، اما اشتراک‌گذاری اطلاعات بیش از حد می‌تواند خطر دزدی را افزایش دهد. مثلا در برابر تمایل به ارسال پست درباره‌ی اینکه «تا ساعت ۷ شب به ناچار سر کار هستید» مقاومت کنید زیرا این پست این پیام را مخابره می‌کند که در بیشتر طول روز بیرون از خانه خواهید بود.

۵. محتوایی که می‌تواند منجر به اخراج شما شود

باید توجه کنید که تمام پست‌های شما در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌توانند برای شما دردسر درست کنند. حتی اگر اکانت شما خصوصی است و به تمام فالوورهای خود هم اعتماد داشته باشید، همواره احتمال افشای پست‌های اکانت شما وجود دارد.

به همین خاطر همواره باید پست‌هایی را بگذارید که اگر اطرافیانتان از آن خبردار شدند، دردسری برای شما ایجاد نشود. حتی اگر در شبکه‌های اجتماعی ارتباطی با رئیس و دیگر همکاران خود ندارید، همواره باید این احتمال را در نظر بگیرید که شاید کسی بخواهد نوشته‌ها و عکس‌های شما را نشان آن‌ها بدهد.

سخن آخر

اگرچه بسیاری از این توصیه‌ها بسیار سخت‌گیرانه هستند، اما کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند. در اغلب موارد، دوستان شما در شبکه‌های اجتماعی واقعا با شما دوست هستند و دردسری ایجاد نخواهند کرد. اما اشتراک‌گذاری اطلاعات بیش از حد در عصر دیجیتال یک مشکل واقعی محسوب می‌شود که عواقب این کار را نباید نادیده بگیرید. به همین خاطر همواره مراقب استفاده از اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی باشید تا این پلتفرم‌ها همواره برای شما لذت‌بخش باقی بمانند.

منبع:دیجی کالامگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا