رئیس جمهور آینده باید تبدیل علم به گفتمان اصلی جامعه را باور داشته باشد

دکتر علی کلانتر نیا در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان اظهار کرد: دولت آینده باید به صورت خودکار فضای مساعد، برای شکوفایی و تولید علم و فناوری بر مبنای آموزه‌های اسلامی از طریق توسعه و تحقیق و به کارگیری مولفه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی را فراهم و مهیا کند.

وی تصریح کرد: توسعه ساختارهای آموزشی که منجر به افزایش تعداد فارغ التحصیلان و دانشجویان و در نهایت نیروهای متخصص می‌شود و باید محصولاتی مانند رشد و پیشرفت پژوهش، توسعه فناوری، ایجاد اشتغال و… داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

انتخابات 1400

 کلانترنیا با بیان اینکه در سالهای اخیر در کشور اتفاقات بسیار خوبی در راستای توسعه دانشگاه ها و ساختار های آموزشی برای تربیت نیروهای متخصص و فارغ‌التحصیلان افتاده است، افزود: در کنار  این مباحث رشد چشم گیری در جایگاه پژوهشی کشور در دنیا رقم خورده است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد مقالات و سندهای پژوهشی همچنین رتبه ایران در پایگاه های سنجش تولیدات علمی کاملاً تایید کننده این موضوع است.

رئیس جهاد دانشگاهی همدان با بیان اینکه در حوزه فناوری به توفیقات خوبی دست یافته ایم، عنوان کرد: با توجه به ظرفیت های خوب در حوزه علم و فناوری بازهم انتظار می رود رئیس جمهور آینده در این خصوص تدابیر مناسب را بیاندیشد تا بتوانیم مسیررسیدن به  قله های علم و فناوری را هموار طی کنیم.

وی به اهمیت اشتغال فارغ التحصیلان و متخصصان اشاره کرد و گفت: همچنین اشتغال فارغ التحصیلان و متخصصان که موجب تبدیل علم به ثروت و ایده به محصول می شود باید موردتوجه دولت آینده باشد.

کلانترنیا خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور و دولت آینده انتظار می رود، با ایجاد تحول در ساختارهای آموزشی و پژوهشی کشور در مقطع آموزش، پژوهش، دانشگاه‌ها و تغییر در ساختار کهنه برخی وزارت خانه‌ها از جمله وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آموزش ها را به سمت آموزش های کاربردی و بر اساس نیازهای کشور و با نگاه ایجاد شغل و کارآفرینی و  دستیابی به فناوری در حوزه های مختلف اقدام کند.

وی ادامه داد: از ویژگی های مهم این تحول اقدام جهادی است که نیازمند همراهی ساختارهای دیگر نظام اعم از مجلس و قوه قضاییه را نیز می طلبد، به عنوان مثال در مواردی زیرساخت های حقوقی یا اساساً وجود ندارد و یا ضعیف است و یا در مواردی موانع حقوقی وجود دارد که همراهی مختلف ارکان نظام می تواند هر چه سریعتر رسیدن به این مهم بسیار موثر باشد.

کلانترنیا در پایان خاطرنشان کرد: در مواردی وجود ساختار های موازی با کارکردهای یکسان موجب مستهلک شدن و اتلاف بیش از حد سرمایه ها می شود، بنابراین یکی از اصلاحات ساختاری مورد انتظار از دولت در نهادهای علم و فناوری انسجام بخشی و هماهنگ سازی در مراحل سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان است.

گفتگو: زهرا فرامرزدوست

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا