آسپرین خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد

به گزارش سیناپرس، در پی انجام یک مطالعه غیرمعمول، سلامتی هزاران بیمار قلبی که از آسپرین(ASA) با دوزهای کم و عادی استفاده می کنند به صورت آنلاین پیگیری شده و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف کنترل شده آسپرین برای جلوگیری از مشکلات قلبی و مغزی اضافی به همان اندازه ایمن و موثر به نظر می رسند.

در این میان  اما یک نکته مهم وجود دارد: برخی از کارشناسان مستقل اعلام کردند که مردم مصرف آسپرین دوز بالاتر را نسبت به آسپرین دوز کمتر ترجیح می دهند در عوض آنها مقدار کمتری از این دارو را مصرف می کنند.

دکتر سلیم ویرانی (Salim Virani)، متخصص قلب در کالج پزشکی بیلور در هوستون که هیچ نقشی در این مطالعه نداشت تاکید کرد که بیماران اساساً خود تصمیم گرفتند آنچه می خواستند مصرف کنند چه باشد. با این حال، نتایج نشان می دهد دلیل کمی برای مصرف دوز بالاتراز ۳۲۵ میلی گرم آسپرین وجود دارد که بسیاری از پزشکان تصور می کردند بهتر از ۸۱ میلی گرمی که آسپرین کودک نامیده می شود، است.

لازم به توضیح است که آسپرین(Aspirin) به جلوگیری از لخته شدن خون کمک می کند اما مصرف آن در افراد سالم که هنوز به بیماری قلبی مبتلا نشده اند، توصیه نمی شود زیرا خطر خونریزی را به همراه دارد. البته مزایای این دارو برای افرادی که دچار حمله قلبی شده یا جراحی به دلیل مسدود شدن رگ ها و استفاده از  استنت داشته اند، بسیار بیشتر خواهد بود.

گفتنی است علی رغم بررسی های متعدد، هنوز بهترین دوز مصرف این دارو مشخص نبوده و هدف از این مطالعه مقایسه این دوزها در یک دنیای واقعی است. در این مطالعه حدود ۱۵ هزار نفر دعوت نامه عضویت از طریق پست الکترونیکی، ایمیل یا تماس تلفنی دریافت کرده و در وب سایتی ثبت نام کردند که هر سه تا شش ماه یک بار برای پیگیری مراجعه می کردند. به گزارش سیناپرس، شبکه ای از مراکز بهداشتی و درمانی نیز اطلاعات پزشکی مربوط به شرکت کنندگان را از سوابق الکترونیکی و ادعاهای بیمه آنها تهیه می کردند. شرکت کنندگان به طور تصادفی برای مصرف دوز کم یا دوز معمولی آسپیرین که آنها را بدون نسخه خریداری کردند، تعیین شدند. طبق گفته محققان، تقریباً همه شرکت کنندگان قبل از شروع مطالعه از آسپیرین استفاده می كردند و ۸۵ درصد از آنها از دوز كم این دارو مصرف  می کردند. 

تقریباً پس از دو سال ، حدود هفت درصد از هر گروه به دلیل حمله قلبی یا سکته درگذشته یا در بیمارستان بستری شده بودند. نتایج ایمنی نیز مشابه بود و کمتر از یک درصد از شرکت کنندگان دچار خونریزی عمده شده بودند که نیاز به بستری شدن در بیمارستان و تزریق خون داشت.

دکتر شوایلر جونز از دانشگاه دوک و از پژوهشگران این مطالعه در این رابطه اعلام کرد که این تحقیق،  راهنمایی های ارزشمندی را ارائه می دهد. در خاتمه گفتنی است پژوهشگران به همه مردم هشدار می دهند که باید به یاد داشت آسپرین یک دارو است و حتی اگر این دارو بدون نسخه به فروش می رسد اما نباید به صورت خودسرانه مصرف شود. به گزارش سیناپرس، در ضمن این بسیار مهم است که افراد بدانند که نباید دوز آسپرین را تغییر داده و یا بدون مشورت با پزشک مصرف آن را قطع کنند. این مسئله به ویژه برای درمان و پیشگیری از اهمیت بالاتری برخوردار است. 
شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی – پزشکی نیوانگلند (New England) منتشر شده و همچنین در یک کنفرانس کالج قلب و عروق آمریکا مورد بحث قرار گرفت. 

مترجم: زهرا همراز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا