خدمات اهدای تخمک و جنین تحت پوشش سازمان های بیمه نیست

به گزارش خبرنگار سیناپرس، دکتر محمدرضا صادقی، رییس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا در این نشست خبری گفت: پیرو ابلاغ سیاست های افزایش جمعیت مقام معظم رهبری، اکنون باید به سه موضوع فرزندآوری، تشویق خانواده ها به فرزند آوری و تحکیم بنیان خانواده و همچنین تکریم سالمندان و بحث سالمندی اهمیت داده شود. متاسفانه هم اکنون با توجه به سیاست های جمعیتی موضوع فرزندآوری مغفول باقی مانده و جمعیت در حال پیر شدن است و در آینده ای نه چندان دور، در تامین نیروی مولد و کاری با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین ضروری است این موضوع مورد توجه قرار گیرد و برنامه های مدونی پیرامون این مساله داشته باشیم.

وی افزود: در این بین حضور سازمان های بیمه گر به عنوان بازیگران اصلی در ارایه خدمات فرزند آوری و بارداری بسیار حائز اهمیت است. رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب نیز در اشاعه و فرهنگ سازی این مساله نقش بسیار موثر و مفیدی دارند.
صادقی اظهارداشت: هم اکنون طبق آمارها از جمعیت حدود 47 میلیون نفری ایران، حدود 26 میلیون زوج وجود دارد که تقریبا 15 درصد آنها در مقطع سنی 25 تا 42 سال با مشکل ناباروری مواجه اند. این آمار در شهرهای پرجمعیت به 20 درصد هم می رسد.
وی خاطرنشان کرد: طبق محاسبات یعنی حدود 4 میلیون زوج نابارور در کشور داریم که نیازمند خدمات درمان ناباروری هستند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر حدود 10 میلیون جوان دم بخت داریم که متاسفانه به علت مشکلات فرهنگی، اقتصادی و معشیتی زمینه ازدواج برای آنها فراهم نیست.
وی تاکید کرد: میزان زاد ولد طی سال های 1355 تا 1360 شش فرزند به ازای هر مادر باردار بود متاسفانه هم اکنون این میزان به 1.8 رسیده است.
صادقی گفت: اگر چنانچه مشکلات سیاست های فرهنگی و اقتصادی رفع شود، امید می رود با پتانسیل جمعیت 10 میلیون نفری جوانان و همچنین ارایه راهکارهای درمانی مناسب به 4 میلیون زوج نابارور، بتوانیم با کمک سازمان های بیمه گر دغدغه کاهش جمعیت کشور را رفع کنیم.

رییس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره چگونگی پوشش های بیمه ای استفاده از خدمات کلینیک های اهدای تخمک و جنین نیز اظهارداشت: هم اکنون در این کلینیک بحث محرمانگی بسیار جدی گرفته می شود زیرا آینده فرزند وابسته به این اطلاعات است.
وی بیان کرد: اطلاعات علت ناباروری فقط منحصر به زوجین است و حتی نزدیک ترین افراد هم اطلاعی ندارند؛ تنها 10 درصد زوجینی که به مرکز ناباروری مراجعه می کنند کاندیدای دریافت سرویس های اهدا هستند و این افراد تمایل ندارند هیچ اطلاعاتی درباره علت ناباروری شان و نوع سرویس اهدای تخمکی که دریافت می کنند را حتی نزدیک ترین افراد زندگی شان بدانند.
وی یادآورشد: از سوی دیگر خدماتی که سازمان های بیمه گر به زوجین نابارور اختصاص می دهند باید در سیستم های اداری شان ثبت شود. در این بین زوج سومی هم وجود دارد که جنین یا تخمک اهدا می کنند. ما به این فرد هم که جنین اهدا می کند، یک سری خدمات بهداشتی و درمانی و حق الزحمه ای هم برای مشارکت آنها ارایه می دهیم.

رییس پژوهشگاه و مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: قطعا ارایه خدمات به این افراد بدون درج نام در سازمان های بیمه گر امکان پذیر نیست بنابراین اگر از ابتدا بحث بیمه بخواهد ورود پیدا کند ناقض قانونی است که توسط شورای اسلامی تصویب شده است و آیین نامه اش نیز هم اکنون به تمام مراکز درمانی و ناباروری ابلاغ شده است؛ طبق این آیین نامه اطلاعات زوجینی که از خدمات اهدا استفاده می کنند باید کاملا محرمانه باشد به همین دلیل هرچند اطلاعات و مدارک این افراد ثبت می شود اما انکان پوشش هزینه های آنها وجود ندارد.

پشتیبانی مادی و معنوی نیروی زمینی از زوج های نابارور

به گزارش سیناپرس، امیر سرتیپ دوم ستاد حمیدرضا سلمانی، فرمانده قرارگاه انصار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست خبری گفت: در اجرای تدابیر ارزشمند فرمانده نیروی زمینی و با نصب العین قرار دادن فرامین فرماندهی معظم کل قوا،  نیروی زمینی در بین نیروهای مسلح سال گذشته در این حوزه کار خود را (با ایجاد قرارگاه انصار و  برگزاری چند جلسه تخصصی با پزشکان نیروی زمینی) آغاز کرد و اساس و فونداسیون این کار را چید.

وی افزود: اکنون در نیروی زمینی با مراجعه حضوری افراد به تمام استان ها و یگان هایمان خانواده های عزیز شناسایی شده اند.  جلساتی نیز با این خانواده ها از نظر روحی و روانی و پشتیبانی هایی مادی و معنوی نیروی زمینی داشته ایم و همچنین جلساتی نیز با مدیر کل سازمان خدمات درمانی داشتیم. اکنون سازمان خدمات درمانی حمایت های ویژه ای از این قشر به صورت ویژه انجام داده است.
وی تصریح کرد: با مراکز ناباروری مانند ابن سینا نیز جلساتی داشتیم و تفاهم نامه هایی نیز پیرامون این مساله امضا کرده ایم. خوشبختانه مداوای خیلی از این عزیزان اثر بخش بوده و در این همین مدت کوتاه زوج هایی بارور شده اند و انشاالله در آینده نزدیک چشمان شان به فرزندان شان روشن خواهد شد.
سلمانی تاکید کرد: ما بسیار خوشحالیم که نیروی زمینی به ندای فرمانده کل قوا در خصوص ازدیاد جمعیت مسلمین لبیک گفته وحمایت های مادی و معنوی ای از این قشر انجام داده است.
وی بیان کرد: هم اکنون مهمانسرایی برای این عزیزان در شهر تهران در نظر گرفته ایم.  همچنین این افراد محدودیتی در گرفتن مرخصی ندارند.

خدمات تحت پوشش  سازمان نیروهای مسلح را توسعه می دهیم

دکتر امیر نوروزی، مدیرعامل سازمان بیمه نیروهای مسلح نیز در ادامه این نشست  عنوان کرد: در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، ما تلاش کردیم که خدمات تحت پوشش این سازمان را توسعه دهیم و اگرچه قبلاً نیز خدمات درمان ناباروری زیر پوشش این سازمان قرار داشت، اما در سال گذشته ما به‌طور ویژه در این حوزه بازنگری کردیم و بسته خدمات درمان ناباروری را به‌طور کامل پوشش دادیم، به طوری که می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که خدمتی در حوزه درمان ناباروری نیست که تحت پوشش کامل بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح نباشد.

مدیرعامل سازمان بیمه نیروهای مسلح افزود: ما هزینه این خدمات را از محل صندوق بیمه مکمل که صد در صد آن را خود بیمه‌شدگان تأمین می‌کنند، تأمین می‌کنیم و شاید دلیل اینکه ما توانستیم این اقدام مهم را انجام دهیم، اما دیگر سازمان‌های بیمه‌گر هنوز نتوانسته‌اند در این حوزه ورود کنند، این است که این سازمان به‌طور همزمان هم خدمات بیمه پایه و هم خدمات بیمه تکمیلی را به بیمه‌شدگان ارائه می‌کند.

نوروزی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سازمان بیمه نیروهای مسلح با یازده مرکز درمان ناباروری در کشور قرارداد مستقیم دارد و آماده توسعه همکاری با دیگر مراکز کشور نیز هستیم. افزون بر این، اگر زوج‌های تحت پوشش این سازمان خدمات درمان ناباروری را از مراکزی که طرف قرارداد ما نیستند دریافت کنند، هزینه‌ها را به صورت روزپرداخت به بیمه‌شدگان پرداخت می‌کنیم. همچنین، با افتخار اعلام می‌کنیم که نه‌تنها ناباروری اولیه، بلکه ناباروری ثانویه نیز تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح قرار دارد، یعنی اگر زوجی یک فرزند دارند و برای فرزند دوم دچار مشکل ناباروری‌ شده‌اند نیز می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت هستند

در بخش دیگری از این نشست، دکتر آزادی، معاون دفتر تخصصی سازمان بیمه سلامت، ضمن سپاس از دغدغه‌مندی مدیران مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، گفت: ما در سازمان بیمه سلامت نیز همواره تلاش می‌کنیم به فرمایشات رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم. همانطور که استحضار دارید، سازمان بیمه سلامت یک سازمان کاملاً دولتی است و بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را زیر پوشش دارد.

وی افزود: در حوزه درمان ناباروری، در بخش اقلام دارویی، برخی داروها پوشش ۹۰ درصدی و برخی پوشش ۷۰ درصدی دارند و در سال گذشته، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های این سازمان به پوشش اقلام دارویی ناباروری اختصاص یافت. در زمینه خدمات سرپایی مانند ویزیت، مشاوره و خدمات پاراکلینیکی نیز پوشش ۹۰ درصدی بیمه سلامت در حوزه درمان ناباروری برقرار است و در بخش خدمات بستری نیز، برای خدماتی چون جراحی‌های وازووازکتومی یا هیستروسکوپی پوشش ۹۰ درصدی خدمات اعمال می‌شود. اما خدماتی مانند آی وی اف و میکرواینجکشن که برای همه سازمان‌های بیمه‌گر پایه در گروه خدمات ستاره‌دار قرار می‌گیرد، از فهرست موارد تحت پوشش ما خارج است.

آزادی در ادامه افزود: البته به موجب بند ح تبصره ۱۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ و در راستای اجرائی کردن حکم بند (۳) سیاستهای کلی جمعیت سیاست‌های جمعیتی کشور، ردیف بودجه‌ای برای حمایت از زوج‌های نابارور در نظر گرفته شده است که به موجب آن، تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، باید کارگروهی با حضور سازمان‌های بیمه‌گر (سلامت و تأمین اجتماعی)، کمیته امداد، معاونت درمان این وزارتخانه و جهاد دانشگاهی، تشکیل شود و بر اساس سازوکارهای مصوب این کارگروه این بودجه صرف پوشش ۹۰ درصدی سه دوره کامل خدمات درمان ناباروری به روش آی وی اف و میکرواینجکشن و پوشش هزینه‌های دارویی، پاراکلینیکی و دیگر خدمات مربوطه شود.

وی گفت: از دیگر وظایف این کارگروه، ایجاد سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات متقاضیان و تعیین سهم بیمه‌ها بر اساس جمعیت مشمول هر سازمان است. بر این اساس ما نیز مکاتباتی با معاونت درمان وزارت بهداشت داشتیم و آمادگی خود را اعلام کردیم تا در صورت تخصیص ردیف بودجه، بتوانیم خدمات خود را در زمینه درمان ناباروری توسعه دهیم.

گزارش:فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا