تهيه كارت فارماكوژنيك برای بیماران

سیناپرس: دکتر مسعود هوشمند، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفتگو با سیناپرس با بیان این مطلب گفت: پروژه تهيه كارت فارماكوژنيك یکی از پروژه های در دست اقدام پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري است كه در آن كارتي به مراجعه كننده داده خواهد شد كه بر اساس آن پزشكان مي توانند داروي موثر بر روي بيمار را انتخاب کنند چرا كه هر دارو بر روي هر نفر اثرات مختلفي دارد و ممكن است براي افرادي بي اثر و يا حتي مضر باشد. داروها معمولا برای بسیاری افراد تاثیر خوبی دارند اما برخی افراد ممکن است همان دارو به خاطر ژنتیک خاصی که دارند دارو بی اثر و یا اثر مخربی داشته باشد.

وی افزود: با بررسی ژنتیکی هر فرد حتی می توان دوز دارویی را نیز بررسی و از آزمون و خطا برای تجویز دارو جلوگیری کرد. از طرفی زمان درمان که فاکتور مهمی است با این آزمایش کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه با استفاده از كارت فارماكوژنيك زمان براي درمان و هزينه براي بيمار كمتر خواهد شد،تصریح کرد: با بررسی ژنتیک هر فرد می توان گفت چه دارویی به چه مقدار اثر گذار است. در واقع با بهره بردن از این کارت اگر دارویی بر فردی اثر ندارد و یا اثر منفی داشته باشد از آن جلوگیری می کند. این امر می تواند برای وزارت بهداشت برای واردات دارو بسیار سودمند باشد.

برنده جایزه تکنولوژی 2014 آیسسکو خاطرنشان کرد: تا کنون بیش از 14 پایان نامه کارشناسی ارشد بر روی این موضوع کار شده و از افراد مختلف از چغرافیای مختلف ایران مورد بررسی قرار گرفته اند که معلوم شده است در برخی از این مناطق جغرافیایی اثرات دارو به دلیل داشتن ژنتیک متفاوت اثرات متفاوتی را انتظار خواهیم داشت. بزودی نیز کتابی در این زمینه چاپ خواهد شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا