واکسن پاستور به ۱۲ هزار داوطلب دیگر تزریق شد

دکتر علیرضا بیگلری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه طی روزهای آتی هم بقیه داوطلبان دوز اول واکسن را دریافت می کنند، اظهار داشت: افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کردند ۲۸ روز بعد دوز دوم به آنان زده می شود. به عبارتی فاصله تزریق واکسن ۲۸ روز است.

وی ادامه داد: این واکسن فازهای اول و دوم تست انسانی خود را در کشور کوبا گذرانده است و از ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ وارد فاز سوم یا نهایی تست انسانی خود شده است.

مرحله سوم کارآزمایی  بالینی واکسن در ۸ شهر به اجرا درآمد

وی ادامه داد: مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن در ۸ شهر ساری، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، بندرعباس، زنجان و همدان به اجرا درآمد و تاکنون بیش از ۱۲ هزار داوطلب وارد این طرح مطالعاتی شدند.
بیگلری با اشاره به اینکه هر شهر سه هزار داوطلب را پذیرش می کند، بیان داشت: این طرح مطالعاتی از ۶ اردیبهشت ماه در شهر اصفهان آغاز شد و سپس در زنجان و همدان ادامه یافت و تمام داوطلبان این شهرها دوز اول واکسن را دریافت کردند.
وی افزود: تزریق دوز اول واکسن سپس در شهرهای یزد، کرمان و بندرعباس  ادامه یافت و تزریق واکسن در شهرهای بابل و ساری به ترتیب در روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ماه آغاز شد.
بیگلری به استقبال مردم از این طرح مطالعاتی اشاره کرد و گفت: استقبال هموطنان از این طرح مطالعاتی بسیار خوب بوده و ظرفیت  همه شهرها در چند روز اول پر شده است.

واکسن پاستور، بی خطر و موثر است

وی، واکسن پاستور را کم عارضه دانست و گفت: این واکسن در فاز اول و دوم تست انسانی خود در تعداد کمتر داوطلبان، بی خطر بودن و موثر بودن خود را نشان داده و ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ وارد فاز نهایی تست انسانی خود شده است.
بیگلری بیان داشت: این واکسن نوترکیب و کونژاکه شده به همین دلیل  ایمنی زایی بسیار خوبی داشته و بسیار کم عارضه است.
وی ادامه داد: واکسن پاستور اولین واکسنی است که بخشی از مرحله سوم کارآزمایی بالینی خود را طی کردند و از سایر واکسن های داخلی جلوتر وارد این مرحله شده است.

 واکسن پاستور از معدود واکسن هایی است که دوز یادآور دارد

وی با اشاره به اینکه دوز یادآور برای این واکسن طراحی شده است، گفت: این واکسن از معدود واکسن هایی است که دوز یادآور هم دارد.
بیگلری بیان داشت: نتایج مطالعات قبلی نشان داد که در فاصله ۹ ماه پس از تزریق اول، اگر دوز یادآور هم زده شود، ایمنی زایی بسیار افزایش پیدا می کند.
رییس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: دوز یادآوری این واکسن را در دو شهر یزد و زنجان داریم و در ۶ شهر دیگر فقط تزریق ۲ دوز را خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: همچنین این مطالعه نشان داده که دوز یادآور در کسانی که در یکسال گذشته مبتلا به کرونا شدند، با تزریق این واکسن، ایمنی کافی در بدن ایجاد می شود. این کار کمک بزرگی به سلامت شهروندان است و می تواند گامی در جهت ارتقای سلامت باشد.
وی افزود: مطالعات نشان داده که ایمنی واکسن ها از حدود ۹ ماه بعد از تزریق کاهش پیدا می کند، در این شرایط نیاز است دوز یادآور واکسن تزریق شود تا ایمنی بدن در حد مطلوب باقی بماند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا