دولت آینده باید سهم پژوهش در تولید ناخالص ملی را عملیاتی کند

دکتر فریبرز جمالزاد فلاح، رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: قطعا  شعار تمامی کاندیدای ریاست جمهوری در این برهه از انتخابات، تامین معشیت مردم است اما زمانی این شعار در شرایط حاضر معنا پیدا می کند که متکی بر اقتصاد دانش بنیان باشد. به عبارت دیگر هر رئیس جمهور با هر شعار معشیتی نمی تواند فارغ از موضوع های دانشی و پژوهشی به مساله اقتصاد ورود پیدا کند.

وی با انتقاد و نقد جایگاه پژوهش در کشور اظهارداشت: هم اکنون سهمی برای پژوهش در تولید ناخالص ملی در برنامه های توسعه مختلف دیده شده است. طی سال های گذشته خواسته ایم عدد سهم پژوهش را به 2 درصد برسانیم اما متاسفانه این شعار در تمامی برنامه ها در حد حرف بوده و عملیاتی نشده است.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان تاکید کرد: اقتصاد دانش بنیان و متکی به پژوهش،  اولین شعار و عملیاتی است که یک رئیس جمهور می تواند برای موفقیت  در کار خود داشته باشد. او باید سهمی واقعی بالاتر از 2 درصد به تولید ناخالص ملی را به امر پژوهش اختصاص دهد.

وی تصریح کرد: مکانیزم تصمیم گیری اجرایی و چگونگی الزامات قانونی این مساله و تامین بودجه لازم از سوی مجلس را باید یک رئیس جمهور در برنامه خود بگنجاند؛ اختصاص 2 درصد سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی نباید فقط در حد شعار و حرف باشد زیرا روسای جمهور پیشین نیز همین قصد و نیت را داشتند. در تمامی برنامه ها نیز این مساله گنجانده شده است.  

به گفته جمالزاد فلاح، تحقق این برنامه مکانیزم اجرایی می خواهد از اینرو بهتر است رئیس جمهور مکانیزم اجرایی  برای اختصاص حداقل 2 درصد تولید ملی به پژوهش ارایه دهد.

جمالزاد یادآور شد: در مرحله بعد باید موضوع هایی مانند بومی سازی دانش و فناوری که در برنامه پنجم و ششم مغفول مانده و عملا روی کاغذ آورده شده، عملیاتی شود.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان اظهارداشت: طی دو دهه اخیر در تولید دانش و مقاله رشد بسیار خوبی داشته ایم اما برای تبدیل این دانش-که روی کاغذ است- به فناوری و پس از آن تجاری سازی دچار مشکل بوده ایم. انتظار می رود رئيس جمهور آینده در برنامه های آینده اش برنامه ای در حوزه پژوهش برای اختصاص 2 درصد سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی به منظور بومی سازی و تجاری سازی دانش و به فناوری داشته باشد. او باید در این مقطع تاریخی کشور یک عدد برای سهم پژوهش کشور معنا کند چه میزان از این فناوری را می تواند طی چهارسال آینده به تجاری سازی برساند.

وی در پایان به سیناپرس گفت: این مقوله ها گفتار درمانی است.  امیدواریم رئیس جمهور آینده با مکانیزم اجرایی و عملیاتی او طی چهار سال آتی، آینده ای روشن و خوبی برای کشور در حوزه علم و فناوری متصور باشیم.

گفتگو:بیتااکبری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا