مارمولکی که با یک حباب هوا زیر آب نفس می‌کشد

مارمولک آنول(anole) ممکن است یک حیوان خانگی محبوب باشد، اما احتمالا خیلی‌ها نمی‌دانند که آنها می‌توانند در زیر آب نفس بکشند.

یک مطالعه جدید توانایی آنول‌ها را برای انجام این کار تایید کرده است و توضیح می‌دهد که چه چیزی این امکان را برای آنها فراهم می‌کند.

اول از همه اینکه آنول‌ها پوستی آب‌گریز دارند، بدین معنی که پوست‌شان آب را دفع می‌کند. این ویژگی در زندگی روزمره آنها به محافظت از آنها در برابر باران و انگل‌ها کمک می‌کند. با این حال در برخی از انواع نیمه آبزی آنول‌ها، این ویژگی همچنین به آنها اجازه می‌دهد که یک حباب هوا هنگام رفتن به زیر آب به پوست بالای سوراخ بینی آنها بچسبد و امکان تنفس را زیر آب برای آنها فراهم کند.

گروهی از دانشمندان به سرپرستی "کریس بوچیا" زیست‌شناس دانشگاه "تورنتو" به تازگی تأیید کردند که این نوع از مارمولک‌ها قادرند از درون آن حباب، اکسیژن تنفس کنند و هر بار تا ۱۸ دقیقه در زیر آب بمانند. این قابلیت که به عنوان "تنفس مجدد"(rebreathing) شناخته می‌شود، به آنها امکان می‌دهد تا از دست شکارچیان روی زمین به زیر آب فرار کنند.

این رفتار در شش گونه آنول نیمه آبزی که نزدیکی خاصی با هم ندارند و در کاستاریکا، کلمبیا و مکزیک زندگی می‌کنند، مورد مطالعه قرار گرفت. دانشمندان این پدیده را از سال ۲۰۰۹ مشاهده کرده بودند، اگرچه در آن زمان نتوانستند آن را بیشتر بررسی کنند.

در واقع هیچ مهره‌دار دیگری تاکنون شناخته نشده است که قابلیت "تنفس مجدد" داشته باشد و این ویژگی قبلاً تنها در بندپایان آبزی مانند سوسک‌های آبی دیده شده بود.

اگرچه که تحقیقات بیشتری لازم است، اما محققان می‌گویند حتی ممکن است این حباب مانند آب‌شش عمل کند و اکسیژن آب را جذب کند. لازم به ذکر است که هم پراکندگی کربن دی اکسید و هم جذب اکسیژن قبلاً در حباب‌های هوای سوسک‌های آبی دیده شده است.

"بوچیا" می گوید: خیلی زود است که بفهمیم آیا "تنفس مجدد" این مارمولک منجر به نوآوری خاصی برای انسان می‌شود یا نه، اما تقلید از "تنفس مجدد" ممکن است برای چندین زمینه از جمله فناوری‌های غواصی پیشنهاد جالبی باشد.

این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا