من هم هنوز واکسن نزده‌ام چون هنوز نوبتم نشده است

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: همیشه باید بال ملت و دولت باهم حرکت کنند تا به نقطه مطلوب برسیم. مردم آگاه هستند که این ویروس طولانی شده و این ویروس تا آخر سال هم دست از سرمان بر نمی‌دارد.

وی ادامه داد: این ویروس هست و در حال جهش است و با اسم‌های مختلف جهش می کند. همچنان دارویی قطعی برای این ویروس نیست. تنها راه حل امروز همان رعایت پروتکل‌ها است.

رییس جمهور اظهار کرد: خوشبختانه در برابر این ویروس واکسن کوتاه تر از زمانی که فکر می شد وارد بازار شد. زمانش را کوتاه کردند و واکسن به بازار آمد و این ویروس واکسن پذیر شد. همه آن هایی که واکسن زیاد استفاده کردند مثلا ۶۰ الی ۷۰ درصد جمعیت شان واکسن زده زنجیره انتقال را قطع کرده است.

روحانی گفت: نیاز به واکسن با تعداد واکسنی که در دنیا وجود دارد یکی نیست، میلیون در مقابل میلیارد است. پنج الی شش کشور هستند که فقط توانستند میزان خوبی از جمعیتشان را واکسینه کنند.  

روحانی خطاب به کسانی که عقیده داشتند به مسئولین واکسن تزریق شده است گفت: من با صداقت به مردم عرض می کنم بنده هم که رئیس جمهور هستم هنوز واکسن نزدم. ما هم در دولت عین خود مردم بر اساس سن واکسن تزریق می کنیم. من مسئول سطح بالایی را نمی شناسم که خارج از سند واکسیناسیون واکسن زده باشد.

وی یادآور شد: مردم عزیز ما این را بدانند ولو اینکه سلامت مسئولی به خطر بیفتد و آثارش از نظر سیاسی و اجتماعی زیاد باشد ما کاملا در چارچوب مقررات هستیم و مسئولین ما همه مقررات را مراعات کرده‌اند و بر آن مبنای مقررات هم عمل می‌شود.

وی با تبریک عید سعید فطر گفت: یکی از مسائل ما که تکلیف بوده و بر گردن ماست، مسئله سلامت جامعه و سلامت اجتماعی است. اجرای دقیق پروتکل‌ها را به عنوان وظیفه ملی، دینی و انسانی باید مورد مراعات قرار دهیم.

روحانی با اشاره  به گزارش ‌هایی که امروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح شد گفت: خوشبختانه همه استان‌ها روند کاهشی و نزولی‌شان هم در ابتلا و هم در فوت شروع شده است. مردم در کنار روزه، پروتکل‌ها را رعایت کرده، در مغازه و بازار را بستند و از سفرها صرف نظر کردند. همه اینها دست به دست هم دادند و در کنار کادر پر تلاش درمان کمک کرد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه شاهد شرایط بهتری هستیم، خاطر نشان کرد: شاید این تعبیر را بتوانیم بکنیم که در موج چهارم از پیک قطعا عبور کردیم و در مسیر شرایط نزولی هستیم. البته به معنای تمام شدن نیست بلکه در مسیری قرار گرفتیم که با یاری هم می‌توانیم زودتر از پیک چهارم خلاص شویم. باید تلاش ما سریع‌تر کردن شیب کاهش‌ها باشد. باید تلاش کنیم به سمت پیک جدیدی حرکت نکنیم.

وی در ارتباط با ضرورت تلاش دو طرفه ملت و دولت گفت: در بال ملت، مردم با ملاحظات‌شان و با رعایت پروتکل‌ها جلوی تجمعات را گرفته و نمی‌روند، سفرها را محدود می‌کنند. همه دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند. بال دولت از بهداشت و درمان شروع می‌شود که در خط مقدم هستند و کسانی که باید بر اجرای پروتکل‌ها نظارت کنند، باید با هم حرکت کنند تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است واکسن‌های جدیدی در آینده به بازار آیند که تاثیر بیشتر و قیمت‌ مناسب‌تر داشته باشند.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در کشور ما شرایط به گونه‌ای نیست که واکسن برای همه به اندازه کافی در اختیار باشد، گفت: اگر امروز برای ۶۰ میلیون نفر، ۱۲۰ میلیون دوز در اختیار داشتیم، شرایط بهتر بود و روزانه می‌توانستیم ۴۰۰، ۵۰۰ هزار نفر ر ا واکسینه کنیم و زنجیره قطع شود اما تعداد واکسن محدود است و به همین خاطر مجبور شدیم به سراغ افرادی برویم که بیشتر در خطر هستند.

روحانی افزود: اینکه در فضای مجازی می‌نویسند برای افرادی که عمرشان رو به پایان است، واکسن می‌زنید و به جوانان واکسن نمی‌زنید، اشتباه است.

روحانی تاکید کرد: کسی که بیشتر در خطر است، کسانی که سن‌شان بالا است و بیماری زمینه‌ای دارند، در اولویت هستند.

وی افزود: ما اگر براساس سند ملی واکسیناسیون عمل کنیم، میزان مرگ و میر به صورت چشم‌گیر کاهش می‌یابد. اگر واکسن به گروه‌های پر خطر تا مرداد ماه یعنی پایان دولت واکسن زده شود، کار بزرگی کردیم و مرگ و میر به صورت محسوس افت می‌کند.

وی ادامه داد: برای سایر افراد هم باید واکسن هم بخریم و هم در داخل تولید کنیم. همه توان ما این است که این زنجیره هرچه زودتر قطع شود و مردم از مشکلات خلاص شوند.

وی در بخشی از این سخنرانی گفت: واکسنی که در اختیار ما هست محدود است و چون محدود است ناچار شدیم سراغ گروه‌های سنی ای برویم که بیشتر در معرض خطر هستند.

وی  افزود: اگر بتوانیم تا پایان این دولت ۱۳-۱۲ میلیون نفر که در گروه‌های پرخطر هستند را واکسینه کنیم که باید انجام شود، مرگ و میر به طور محسوسی کاهش می‌یابد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در توزیع واکسن همه تلاش و دقت لازم صورت می‌گیرد، افزود: معلوم است چه تعداد واکسن وارد کردیم و معلوم است تا این لحظه چه تعدادی واکسینه شده‌اند.

رییس جمهور گفت: مرحله اول هدف ما جلوگیری از مرگ و میر و هدف دوم ما در مرحله دوم، قطع زنجیره است. برای مرگ و میر این ۱۳- ۱۴ میلیون را باید واکسینه کنیم و برای قطع زنجیره باید کار بزرگتری انجام بدهیم. باید در کشور جمعیتی حدود ۷۰ درصد افرادی که برای واکسیناسیون هدف هستند واکسن بگیرند تا زنجیره قطع شود و ما داریم این کار هم انجام می‌دهیم و پیش می‌رویم.

روحانی افزود: امروز در نمودارها مشاهده کردیم که شرایط کشور بهتر شده و سه شهرستان قرمز باقی مانده است و من در اینجا می‌خواهم از همه مردمی که همکاری کردند و از کادر درمانی که اینقدر تلاش و فداکاری کردند، قدردانی کنم.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: سه میلیون واکسن در اختیار است و ۲ میلیون واکسن هم تاکنون تزریق شده است البته همینطور واکسن در روزهای آینده هم دست ما می‌رسد و این کار را ادامه می‌دهیم.

 روحانی گفت: تاکنون افراد ۸۰ سال به بالا واکسن گرفته‌اند و یا می‌گیرند. ۷۵ سال به بالا هم این هفته واکسن خواهند گرفت و تا پایان هفته و اوایل هفته آینده،  از ۷۰ ساله‌ها شروع می‌شود و همین طور جلو می‌رویم.

وی در بخش پایانی این سخنرانی درباره انتخابات پیش‌رو  گفت: ما برای انتخابات همه تلاش‌مان را انجام خواهیم داد که این انتخابات به خوبی و به سلامت، انجام شود. البته اینبار به معنای سلامت جان مردم ؛ وگرنه انتخابات که سالم هست.

روحانی افزود: برای روز انتخابات پیش‌بینی لازم انجام گرفته که مردم بتوانند به خوبی و ‌راحتی و با تایید همه پروتکل‌ها انتخابات را انجام بدهند. برای دوره تبلیغات هم قرارگاه ما این هفته همه پیش‌بینی‌ها را انجام می‌دهد و هفته آینده  تصویب می‌کنیم.

وی ادامه داد: تقاضای ما این است که حتی‌الامکان اجتماعات نباشد، اگر اجتماعی هست در فضای باز باشد، حتماً چارچوب‌های پروتکلی را دقیقاً مراعات کنند و حتی‌الامکان از فضای مجازی و تا حد ممکن است از صدای صدا وسیما استفاده شود.

روحانی خطاب به مردم گفت: مردم از برنامه، نامزدها کاملا مطلع شوند، البته این موضوع را که عنوان می‌کنم بیشتر برای انتخابات ریاست جمهوری است و بقیه انتخابات مانند انتخابات شورای شهر و میان‌دوره‌ای هم مردم باید مطلع شوند و عمدتاً از فضای صدا و سیما و فضای مجازی استفاده شود که بتوانیم انتخابات را پرشور و بانشاط و با سلامت کامل مردم انجام دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا