رئیس جمهور باید دغدغه فرهنگی داشته باشد

یزدان سعدی نقاش، گرافیست و هنرمند مفهوم گرا در گفتگو خبرگزاری سیناپرس در خصوص تاثیر ونقش رئیس جمهور منتخب بر هنر و ادبیات اظهار کرد: هنر از دوران باستان تحت حمایت دولت‌ها بوده است؛ اوایل هنر در خدمت مذهب قرار داشت ولی باز مذهب نیز دولت محسوب می شد. در دنیای معاصر که فردیت آمده است و هنرمندها شخصی کار میکنند و فضا و طرز فکر خود را دارند طبیعتا بخشی را خودشان به عنوان هنرمند پیش میبرند اما به طور کلی بخشی از این رابطه ای که بین هنرمند و جامعه وجود دارد را گالریها انجام میدهند اما قاعدتا سیاستگذاریهای آن باید بر عهده دولتها باشد و غیر از این نمیتواند باشد.

وی در ادامه افزود: حمایت از هنر و هنرمندان بدین گونه بود که به عنوان مثال در بوجه سالانه قسمتی را در نظر میگیرند و آن را به خرید آثار هنری برای موزه ها، ادارات دولتی و… اختصاص می دهند تا هر جایی که مخاطب می رود آثار هنری ببیند؛ به ثبت و ضبط شدن آن اثر هنری و بقای هنرمند کمک می کند.

او با اشاره به این که ما کشور کلامی هستیم و اصولا حمایت های کلامی نیز صورت میگیرد، عنوان کرد: من به شخصه یاد ندارم که حمایت واقعی از هنر صورت گرفته باشد، مگر به صورت جزیی که در حد حمایت از پیشکسوتان و کسانی که عمر هنریشان را کردند بود؛ این امر بسیار پسندیده است و حتما نیز باید صورت گیرد ولی قاعده این است که اصولا در هر سرزمین از جوانترها حمایت میکنند تا آیندشان را بسازند.

این نقاش با اظهار امیدواری در خصوص حمایت رئیس جمهور جدید از دولت ها عنوان کرد: هر کشوری که به فرهنگ و هنر خود اهمیت داد،نتیجه آن را در سطح جامعه میبینید و نتیجه عدم توجه به این مقوله نیز در سطح کشور قابل مشاهده است. به نظر من اکنون که جهان پول محور شده است جای خالی فرهنگ و هنر بیشتر احساس می شود. در دنیای امروز تجمل گرایی و پول دوستی بسیار شده است و به واقع پول در حال جایگزین شدن به جای همه چیز در جهان است و این اسفناک است.

او همچنین تاکید کرد: از این رو که جوامع از هنر و فرهنگ حمایت نکردند و اقتصاد جای آن را گرفت؛ هنر مردم را سیر نمیکند ولی روح و شخصیتشان را سیراب می کند. این موارد باید در گوشه فرهنگ کشور لحاظ شود. هرجایی که درخت فرهنگ کاشته و آبیاری شود حتی به لحاظ ملی از آن سرزمین هزار برابر سود خواهد داشت.

این هنرمند با اشاره به این که شیوع کرونا عاملی برای افزایش مطالعه شد ه است،خاطرنشان کرد: ایجاد کتابخانه‌ های بیشتر و در دسترس تر و افزایش فرهنگ کتابخانی برای دولت آسان است و ما باید بدانیم که جامعه در حال حاضر به چه چیزی نیاز دارد.

یزدان سعدی در پایان گفت: رئیس جمهور آینده باید یک انسان عادی باشد که دغدغه فرهنگی هم داشته باشد؛ به واقع میتوان کیوسک‌هایی را در سطح شهر تعبیه کنند و کتاب را به مرم امانت بدهد، تعداد موزه ها را افزایش دهند و آثار هنرمندان را تهیه و به نمایش در آورند، دانش آموزان را به موزه ها ببرند و آن ها را با هنر و آثار هنری آشنا کنند و مردم را ترغیب کنند تا از موزه ها دیدن کنند؛ فرهنگ همین گونه ساخته می شود.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا