کاهش دلواپسی دانش آموزان در پی اعلام مطالعه آزاد برخی دروس امتحاتی

اخبار مربوط به آموزش و پرورش به ویژه در خصوص زمان و چگونگی برگزاری امتحانات در ۲ هفته اخیر مورد توجه جمعیت بسیاری از دانش آموزان، خانواده ها و فرهنگیان بود.

امتحانات امسال در شرایط کرونایی و آموزش مجازی با نگرانی های بیشتری برای دانش آموزان نسبت به سال گذشته برگزار می شود، بنابراین نیازمند تعریف سیاست و مقررات جدید و حتی بازنگری در جزئیات برنامه ها بود.

وزارت آموزش و پرورش پس از بررسی های مکرر با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا زمان امتحانات دانش آموزان را از ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه اعلام کرد که در این ایام فقط آزمون های دانش آموزان پایه های نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار می شود.

بر اساس تصمیمات آموزش و پرورش قرار است که سایر دانش آموزان با هماهنگی مدیران و معلمان به صورت مجازی امتحان دهند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون پایان سال گفت: فقط پایه‌های نهم و دوازدهم به دلیل انجام هدایت تحصیلی و شرکت در کنکور سراسری آزمون حضوری دارند.

وی افزود: تصمیم این است که آزمون‌ها در تمام دوره‌های تحصیلی بعد از عید فطر آغاز و قبل از انتخابات به پایان برسد و این شرایط تداوم دارد مگر اینکه اوضاع تغییر کند.

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به سوال برخی دانش آموزان مبنی بر اینکه در مقابل آموزش مجازی چرا امتحان حضوری است، گفت: نگران دانش‌آموزان و اعتراضات بعد از آن هستیم، امتحان سراسری اطمینان بخش‌تر است و برای کاهش نگرانی خانواده‌ها قطعا می‌گوییم کنار آن‌ها هستیم و بدون نظر آن‌ها کار نخواهیم کرد.

پس از تعیین قطعی زمان امتحانات دانش آموزان توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، مسوولان آموزش و پرورش از حذف برخی مطالب کتب درسی در امتحانات دانش آموزان خبر دادند.

غلامرضا کریمی مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: بر اساس تصمیم وزارت آموزش‌وپرورش تا ۳۰ درصد از حجم کتاب‌های درسی برای آزمون‌های پایانی دانش آموزان کاهش‌ یافت که برای پایه دوازدهم این کاهش ۳۰ درصدی در کنکور نیز اعمال می‌شود.

وی تاکید کرد: با توجه به این که نمره دانش آموزان پایه دوازدهم هم تا ۳۰ درصد در نتایج کنکور آن‌ها تأثیر خواهد داشت، بنابراین برای این‌که در این دو پایه حق دانش آموزان ضایع نشود، باید آزمون‌های استاندارد و کشوری داشته باشیم.

مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی ادامه داد: در آزمون‌های استاندارد، سؤالات ارایه‌شده به دانش آموزان در تمام کشور یکسان و طبق استانداردهای خاص است و طراحی سؤالات بر عهده معلم مدرسه نیست بنابراین نتایج به‌دست‌آمده از این آزمون‌ها دقیق‌تر از زمانی است که دانش آموزان توسط معلمان و برگزاری امتحانات درون مدرسه‌ای، مورد سنجش قرار می گیرند.

خسرو ساکی رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دروس این ۲ پایه تحصیلی در سال گذشته حذفیاتی داشت، امسال هم این حذفیات در سایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی و مرکز سنجش با عنوان آموزش در وضعیت قرمز بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: امتحانات حضوری باعث می شود که اولیای مدرسه و خانواده ها متوجه استعداد دانش آموزان شوند در حالی که نتایج امتحانات غیرحضوری قابل اعتماد نیست. سال گذشته نیز امتحانات به صورت حضوری برگزار شد.

در نهایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در بخشنامه ای اعلام کرد: با توجه به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر برگزاری حضوری آزمون‌ های پایه‌ های نهم و دوازدهم و لزوم در نظر گرفتن بارم بندی و طراحی سوالات کلیه دروس این پایه ها؛ این سازمان با توجه به همه گیری ویروس کووید ۱۹ و تاثیر آن بر نظام آموزشی کشور، راهنماهای برنامه درسی کرونا در شرایط زرد و قرمز را برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ تولید و در آبان ماه ۹۹ به ادارات آموزش و پرورش استان ها ابلاغ کرده است.

بر اساس این بخشنامه در خصوص سایر پایه های تحصیلی نیز با توجه به تنوع وضعیت آموزشی، تصمیم گیری به عهده‌  مدیران و معلمان مدارس است.

در این بخشنامه تاکید شده است؛ هرگونه دستورالعمل که مخالف مفاد این بخشنامه باشد، فاقد اعتبار است.

بخش‌های مطالعه آزاد یا حذفیات منابع آزمون دوره‌های اول و دوم متوسطه نظری در شرایط قرمز کرونایی در جداول زیر عنوان شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا