سازمان ملل: روند شیوع ایدز متوقف شده است

از آنجا که تعداد موارد جدید ابتلا به این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن طی 15 سال گذشته کاهش چشمگیری داشته و 15 میلیون نفر یعنی 40 درصد مبتلایان به این بیماری به درمان ضدبازگشت‌ ویروسی دسترسی دارند اکنون می‌توان اعلام کرد که جهان به هدف خود که متوقف ساختن روند گسترش این ویروس بوده، دست پیدا کرده است.

بنابر این گزارش که با عنوان «ایدز چگونه همه چیز را تغییر می‌دهد» منتشر شده، آمده است که بین سال‌های 2000 تا 2014 تعداد موارد جدید ابتلا به HIV از سه میلیون و 100 نفر به دو میلیون کاهش یافته و کاهش 35 درصد داشته و همچنین از میزان مرگ و میر ناشی از ایدز 41 درصد کاسته شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که در سال 2014 میلادی 83 کشور که شامل 83 درصد از تمام افراد مبتلا به ایدز می‌شوند، شیوع این بیماری را متوقف کرده یا روند آن را معکوس کرده‌اند و در این بین کشورهایی همچون هند، کنیا، موزامبیک، آفریقای‌جنوبی و زیمبابوه که مواردی از همه‌گیری‌های بزرگ این بیماری را تجربه کرده بودند نیز به چشم می‌خورند.

گسترش امکان دسترسی به داروهای ضدبازگشت ویروسی که احتمال انتقال ویروس را پایین آورده و طول عمر مبتلایان به ایدز را افزایش می‌دهد به عنوان گام مهمی جهت پایان دادن به این اپیدمی تا سال 2030 تلقی می‌شود.

در سال 2014 میلادی 40 درصد از تمامی افراد آلوده به HIV به درمان ضدبازگشت ویروسی دسترسی داشته‌اند که طی 14 سال گذشته افزایش 22 برابری داشته است. در آفریقای سیاه، 10 میلیون و 700 هزار نفر به این روش درمانی دسترسی دارند.

به گزارش ایسنا، «میشل سیدیبه»، مدیر اجرایی برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز (UNAIDS) گفت: پیش از این درمان‌ ایدز فقط برای ثروتمندان بود و به افراد فقیر اختصاص نداشت اما ما این باور اشتباه را از بین بردیم و امروز 15 میلیون انسان تحت درمان قرار دارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا