ماه متعلق به کیست؟

به گزارش سیناپرس، امروز ، تنها قانون بین المللی حاکم بر فضا از پیمان فضایی سال ۱۹۶۷ ناشی می شود که تحت نظارت سازمان ملل متحد است. این پیمان اظهار می کند که هیچ دولتی نمی تواند ادعای مالکیت تمام یا بخشی از  ماه را داشته باشد.

از سوی دیگر متاسفانه این پیمان نامه پیش بینی نکرد که شرکت های خصوصی نیز می توانند ادعایی را مطرح کنند یا خیر ؟ زیرا در آن زمان تصور نمی شد یک شرکت خصوصی توانایی سفر و استقرار در ماه را داشته باشد. از سوی دیگر هیچ قانونی نیز در مورد اینکه اگر دو کشور یا شرکت خصوصی بخواهند پایگاه خود را در یک نقطه مشخص از ماه مستقر کنند چه اتفاقی خواهد افتاد، وجود ندارد. 

این بحث زمانی خطرناک تر می شود که نوبت به استخراج مواد معدنی موجود در ماه برسد، متاسفانه در این شرایط شاهد یک نطقه مبهم بزرگ هستیم که بیانگر خلا قانونی هستیم  که آیا معدن کاران واقعاً می توانند مالکیت منابع استخراج شده از ماه را به دست آورند یا خیر؟ به گزارش سیناپرس، از سوی دیگر احتمال وجود منابع آب در ماه نیز وجود دارد که در صورت صحت، می تواند نقشی کلیدی در ایجاد کلنی های مسکونی روی ماه داشته باشد.

دکتر جولی استاپار از موسسه مطالعات قمری و سیاره ای در این رابطه می گوید: بسیاری از سوالات مربوط به منشا  وجود آب ماه نیاز به نمونه برداری دقیق و ذخیره سازی سرما با بازگشت به زمین برای تجزیه و تحلیل دقیق شیمیایی دارند. در حالی که علم و صنعت می توانند برای مطالعه منابع آب در ماه با هم کار کنند ، اهداف آنها اغلب بسیار متفاوت است. دانشمندان ممکن است به دانش دقیق ترکیبات شیمیایی مقادیر کم آب و خاک نیاز داشته باشند ، در حالی که صنعت ممکن است به دنبال پردازش مقادیر زیادی از یخ، آب یا خاک غنی از آب باشد .

داستان های علمی ممکن است پیش بینی یک مدینه فاضله با فناوری پیشرفته در سطح ماه را داشته باشند ، اما آیا واقعیت می تواند بیشتر شبیه غرب وحشی باشد  و جویندگان منابع این تنها قمر زمین بر سر انتخاب بهترین رسوبات آب درگیر شوند؟ این سوالی است که فقط زمان می تواند پاسخ آن را بدهد.
گفتنی است این مباحث پس از این مطرح شد که پژوهشگران و دانشمندان بر اساس مطالعات و تحقیقات  انجام شده ، اعلام کردند که ماه دارای منابع غنی از مواد معدنی و معادن مختلفی است که در صورت استخراج می توان آن ها را به زمین منتقل کرد . به گزارش سیناپرس، این موضوع و پتانسیل استخراج منابع طبیعی موجود در ماه سبب ایجا رقابت گسترده ای بین شرکت های خصوصی در ایالات متحده امریکا شده است که در صورت تصویب و حمایت دولت و موافقت با انجام این پروژه ها ، آمادگی انجام اکتشافات جدیدی در ماه را داشته تا به این ترتیب منابع و مواد معدنی ماه شناسائی و استخراج شود . 
لازم به توضیح است که یکی از مهمترین شرکت هائی که در این حوزه آماده سرمایه گذاری هنگفتی است ، شرکت فضائی Bigelow Aerospace نام دارد . 
از سوی دیگر موضوع مورد بحث و بررسی در این مقوله ، عدم وجود قانونی مبنی بر ممنوعیت یا مجاز بودن سفر شرکت های خصوصی به ماه و استخراج و مالکیت معادن آن در قوانین ایالتی آمریکا است که این موضوع سبب ظاهر شدن زمزمه هائی مبنی بر درخواست کمک و صدور مجوز به شرکت های خصوصی و افراد مشتاق به انجام این ماموریت از سوی اداره فدرال هوانوردی آمریکا FAA شده است .

برخی از کارشناسان نبود قانون صریح و مشخصی در این زمینه را زمینه ساز بروز مشکلات بعدی دانسته و اعلام کرده اند بهتر است پیش از هر گونه اقدام عملی و تجاری در راستای استخراج منابع معدنی موجود در ماه ، قوانین ایالتی یا بین المللی مشخص و واضحی در این زمینه تصویب و اجرائی شود . 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا