احتمال وجود آتش فشان فعال در مریخ

به گزارش سیناپرس، مطالعات قبلی حاکی از آن است که بیشتر فعالیت های آتشفشانی در سیاره سرخ بین ۳ تا ۴ میلیارد سال پیش اتفاق افتاده و در عین حال  برخی فوران ها تا حدود ۳ میلیون سال پیش در مناطق جداگانه ای از سیاره سرخ ادامه داشته است.

دکتر دیوید هوروات ، نویسنده ارشد مطالعه ، که به عنوان محقق فوق دکترا در دانشگاه آریزونا فعالیت کرده و اکنون پژوهشگر مرکز تحقیقات در موسسه علوم سیاره ای است ، در این رابطه گفت: این فوران ها ممکن است جوانترین ذخایر آتشفشانی باشد که تاکنون در مریخ ثبت شده است.

اگر بخواهیم تاریخ ساختار شناسی مریخ را در یک روز فشرده کنیم ، این فوران ها در آخرین ثانیه رخ داده اند. قله  آتشفشانی موجود در منطقه  Elysium Planitia مریخ که دشتی صاف و هموار واقع در شمال خط استوای سیاره سرخ است، پیدا شده و این فوران رسوبی به عرض ۱۱ کیلومتر ، محوطه ای صاف و تیره در اطراف شکاف آتشفشانی به طول ۳۲ کیلومتر ایجاد کرده و می توانست خاکستر و سنگ را تا ۱۰ کیلومتری جو مریخ بیرون دهد.

ترکیب و توزیع مواد رسوب شده مطابق با آنچه برای یک فوران انعطاف پذیر انتظار می رود ،  یک فوران انفجاری ماگما است که توسط انبساط گازها ایجاد می شود ، مشابه آنچه در هنگام باز کردن یک بطری نوشیدنی گازدار اتفاق می افتد.
برخی از مشخصه های این قله  آتشفشانی همچنین شرایطی را فراهم می کند که بتواند حیات میکروبی موجود در زیر سطح مریخ را مطالعه کرد.

دکتر هوروات در این رابطه  گفت: فعل و انفعال ماگمای صعودی و بستر یخی این منطقه می تواند به شرایط مطلوبی را برای زندگی میکروبی فراهم کند و احتمال حیات موجودات در این منطقه را افزایش می دهد.
گفتنی است محل فوران آتش فشانی فوق  حدود ۱۶۰۰ کیلومتری مریخ نورد InSight ناسا است که از سال ۲۰۱۸ فعالیت لرزه ای مریخ را مطالعه می کند.

البته برای تعیین ماهیت دقیق فوران آتش فشان فوق، مطالعات بیشتر لازم است ، اما بر اساس مطالعات فعلی مشخص شد که بر اثر این آتش فشان، زلزله ای معادل با دو ریشتر  در اطراف سیستم شکافهای Cerberus Fossae در منطقه Elysium Planitia به وجود آمده است.به گزارش سیناپرس، مطالعات پژوهشگران همچنین نشان داده است که این شکاف ها می توانند نتیجه حرکت مواد مذاب در مریخ باشند.

به اعتقاد محققان، سن کم این کانسار کاملاً احتمال وجود فعالیت آتشفشانی جدید در مریخ را ایجاد می کند و این زلزله های اخیر کشف شده توسط مریخ نورد  InSight بسیار جالب است.
محققان می گویند این فوران ممکن است به دلیل تجمع گازهایی باشد که از قبل در ماگما وجود دارد  یا ممکن است هنگام تماس ماگما با سطح یخ زده رخ دهد. آنها همچنین اضافه کردند که ممکن است فوران در اثر برخورد سیارکی که دهانه زونیل در نزدیکی آن را تشکیل داده است ، ایجاد شده باشد.

رسوب آتشفشانی ، همراه با همهمه لرزه ای مداوم در فضای داخلی این سیاره باشد که محل ان توسط InSight شناسایی شده و شواهد احتمالی برای انتشار متان در جو مریخ که توسط مدارگرد MAVEN ناسا جمع آوری شده ، نشان می دهد که مریخ از دنیای سرد و غیرفعال فاصله زیادی دارد.

به گزارش سیناپرس،دکتر جف اندروز-هانا ، استادیار دانشگاه آریزونا ، و از اعضای این تیم پژوهشی اعلام کرد: این مورد ممکن است جدیدترین فوران آتشفشان در مریخ باشد  اما می توانیم مطمئن باشیم که آخرین مورد نخواهد بود. به نظر می رسد همه این داده ها نشان می دهند که سیاره مریخ نمرده است.