رستوران، فست‌فود یا غذای خانگی؟

معمولا مردم فست‌فود را به عنوان مواد غذایی فاقد ارزش بالا می‌دانند که نتیجه آن کالری، قند و سدیم اضافی برای بدن است. این مطلب زمانی درست است که فست فود با غذای خانگی مقایسه شود، اما در مقایسه با غذاهای رستوران با سرویس کامل، فست‌فود لزوما بدتر نیست.

به عنوان مثال، افرادی که به طور مکرر به فست‌فودها و رستوران می‌روند، نسبت به افرادی که در منزل غذای خانگی مصرف می‌کنند، به یک اندازه کالری(حدود 200 کالری) و چربی(حدود 10 گرم) به طور متوسط دریافت می‌کنند.

گروه پژوهشی برای مقایسه عادات غذا خوردن افراد در موقعیتهای مختلف، اطلاعات مربوط به نظرسنجی‌های سالهای 2003 تا 2010 را جمع‌آوری و بررسی کردند.

از 18100 نفر خواسته شد تا در دو نوبت وعده‌های غذایی روزانه خود را تا قبل از 24 ساعت توصیف کنند.

کمتر از یک‌سوم از افراد گزارش دادند که در این بازه زمانی در فست‌فود غذا میل کرده‌اند در حالیکه یک‌پنجم تا یک‌چهارم آنها گفتند که در رستوران با سرویس کامل غذا خورده‌اند.

در این نظر سنجی مشخص شد که وعده‌های غذایی در رستورانها با سرویس کامل در واقع از نظر محتوای ویتامینهای خاصی مانند B6، ویتامینE، ویتامینK، مس، روی و همچنین پتاسیم و اسیدهای چرب امگا3 غنی‌تر و سالم‌تر از فست‌فودها یا غذاهای خانگی است.

اما غذا خوردن به طور منظم در چنین رستورانهایی معایبی هم دارد که از جمله آن، کلسترول اضافی است که در مقایسه با غذای خانگی تقریبا به اندازه 58 میلی‌گرم بیشتر است. پژوهشگران می‌گویند حتی فست‌فودها هم در حدود 10 میلی‌گرم کلسترول اضافی به بدن می‌رسانند.

میزان سدیم اضافی که از طریق غذا خوردن در این رستورانها به بدن می‌رسد حاوی 412 میلی‌گرم نسبت به غذاهای خانگی است. در حالیکه این میزان برای فست‌فودها به 300 میلی‌گرم می‌رسد.

سدیم اضافی، در قالب نمک، خطر فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. کلسترول بالا نیز برای سلامت قلب مضر است.

فست‌فودها از نظر مواد مغذی ضعیفتر بوده و به نسبت غذاهای رستورانی و خانگی حاوی چربی اشباع شده و قند بیشتر هستند. از سوی دیگر، به طور قابل توجهی فیبر، ویتامین‌های C، D، A و منیزیم کمتری دارند.

پژوهشگران در این مطالعه برخی از تفاوتهای فردی را نیز دریافتند. به طور مثال، افراد چاق تمایل به مصرف کالری بیشتر نسبت به همتایان لاغر خود، صرفنظر از محل غذا خوردن دارند. در حالیکه سیاه‌پوستان تمایل به مصرف کالری، نمک، چربی و قند بیشتر نسبت به سفیدپوستان یا افراد اسپانیولی‌زبان دارند.

غذا خوردن در منزل بسیار بهتر و سالم‌تر از غذا خوردن در بیرون است، حتی اگر غذا در رستوران سفارش داده شده باشد (نه در یک فست‌فود) و آن غذا در خانه خورده شود. به این دلیل که امکان دارد غذای تهیه شده رستورانی در منزل با مواد غذایی خانگی که سالم‌تر هستند ترکیب شود.

به هرحال، توصیه پژوهشگران این است که مردم در هر زمان که ممکن است غذای خود را در منزل صرف کنند. با این حال، در صورتی که نیاز است تا غذا در بیرون خورده شود، رعایت دو نکته می‌تواند کمک‌کننده باشد: اول اینکه در جستجوی غذاهای تازه، بخارپز شده، کاملا پخته شده و سبزیجات یا گوشت کباب شده بدون چربی باشند.

میوه‌ها، سبزیجات، سالاد، مواد پروتئینی بدون چربی، سوپ عدس و نظایر آنها گزینه‌های خوبی هستند.

دوم اینکه، سعی شود مقدار غذایی سفارش داده شده کم باشد. مثلا اندازه پرس غذایی که برای بچه‌ها در نظر گرفته می‌شود مناسب‌تر از مقدار غذای بزرگسالان است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا