افزایش «حمله آسم» در استفاده کنندگان از سیگار الکترونیکی

به گزارش سیناپرس، بر اساس تحقیق جدیدی که نتایج آن در کنفرانس بین المللی ATS 2021 ارائه شده است، گرچه عمدتاً تصور می‌شود که استفاده از سیگار الکترونیکی یا «ویپ» می‌تواند جایگزین ایمنی برای استعمال دخانیات باشد، اما نوجوانان و بزرگسالانی که از این وسیله استفاده می‌کنند احتمال ابتلا به آسم و حملات تنفسی آن را افزایش می‌دهند.

در این مطالعه، محققانی از کانادا داده‌های جمع آوری شده از سال 2015 تا 2018 مربوط به یک نظرسنجی سلامت جامعه در این کشور که شامل 17190 نفر از افراد 12 سال به بالا بوده را مورد استفاده قرار داده‌اند.

آن‌ها در بررسی‌های خود دریافتند که سه درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، استفاده از سیگار الکترونیکی را در 30 روز گذشته گزارش کرده بودند و تقریباً نیمی از مصرف کنندگان این نوع سیگار نیز اعلام کرده بودند که روزانه سیگار می‌کشند.

بر این اساس، از هر 8 نفر استفاده کننده از سیگار الکترونیکی، یک نفر مبتلا به آسم بوده و کسانی که آسم دارند نیز در طی 12 ماه احتمال بروز حمله آسم را تقریباً 24 درصد افزایش می‌دهند.

به گفته این محققان، «ما برای محدود کردن اثرات سوء ویپ یا سیگار الکترونیکی، باید آگاهی عموم را از اثرات مضر احتمالی ناشی از آن افزایش دهیم و استراتژی‌های مبتنی بر شواهد را برای جلوگیری و کاهش مصرف این نوع سیگار به ویژه برای جوانان، توسعه و اجرا کنیم».

آن‌ها می‌افزایند: «ما همچنین باید برای کمک به کسانی که در حال حاضر از ویپ برای ترک کردن سیگار معمولی استفاده می‌کنند، وسایل و پشتیبانی لازم را فراهم نماییم».

نکته جالب دیگری که از این تحقیق به دست آمده، آن است که افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند سلامت روانی ضعیف تری را در مقایسه با افرادی که ویپپ نمی‌زنند، نشان داده‌اند.

بنا بر اظهارات این محققان، «علاوه بر این، کسانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند 60 درصد بیشتر از دیگران دچار استرس‌های زندگی هستند».

به گزارش سیناپرس، آن‌ها در پایان گزارش علمی پژوهشی خود افزوده‌اند: «یافته‌های ما نشان می‌دهند که استفاده از سیگار الکترونیکی یک عامل خطر قابل تغییر برای آسم است که باید در مراقبت‌های اولیه جوانان و بزرگ ترها مورد توجه قرار گیرد».

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا