خانواده‌های مرفه بیشتر بچه سقط می کنند

 محمد جواد محمودی روز سه شنبه در نشست خبری روز ملی جمعیت که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: بر مبنای شاخص ازدواج، عواملی نظیر استفاده از وسایل تنظیم خانواده، سقط عمدی و نازایی بعد از زایمان در کاهش جمعیت موثر است.

وی افزود: هر زن ایرانی در طول دوره باروری (۱۵ تا ۴۹ سالگی)، حدود یک سقط را تجربه می کند و این آمار در مناطق شهری بالاتر، بیشتر است. اگر خانمی بین سن ۱۵ تا ۴۹ سالگی پیشگیری از بارداری نکند، امکان به دنیا آوردن ۱۵ فرزند دارد.

رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شاخص های موثر بر کاهش جمعیت، گفت: استفاده از وسایل تنظیم خانواده با ۵۹ درصد بیشترین تاثیر را در کاهش جمعیت دارد؛ ازدواج نکردن یا دیرکرد در ازدواج ۲۱ درصد، سقط عمدی ۱۶ درصد و نازایی موقت ۳.۸ درصد در کاهش جمعیت موثر است.

محمودی در ادامه با اشاره به جمعیت سالخورده، خاطرنشان کرد: جمعیت ایران علاوه بر مواجهه با افزایش سالخوردگی، با پیر شدن ساختار درونی جمعیت در سن کار هم روبرو شده است؛ همچنین بر اساس آمارها تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۳۳ درصد جمعیت ایران سالخورده می شود.

وی پیامدهای اقتصادی سالخوردگی جمعیت را کاهش نیروی کار، افزایش فشار تورمی و افزایش سن بازنشستگی اعلام کرد.

به گفته رییس کمیته مطالعات و پایش سیاست های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم اکنون در دنیا زنان حدود پنج سال بیش از مردان عمر می کنند. از سوی دیگر، متوسط امید به زندگی در ایران برای مردان ۷۲.۷ درصد و برای زنان هم ۷۲.۵ درصد گزارش شده است.

محمودی با بیان اینکه حدود یک میلیارد نفر بالای ۶۰ سال در دنیا داریم، افزود: جمعیت بالای ۶۰ سال تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۲ میلیارد نفر افزایش می یابد. در ایران، نرخ رشد سالمندی حدود چهار برابر بیشتر از نرخ رشد کل جمعیت است، ۱۰ درصد جمعیت ایران بالای ۶۰ سال هستند و حدود ۶۸ درصد در سن کار قرار دارند.

هفته جمعیت از جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه به مدت یک هفته تا ۳۰ اردیبهشت ماه برگزار می شود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا