تلاش انجمن نجوم آماتوری برای قانونمند کردن فعالیت گروه‌های آماتوری

مهندس مسعود عتیقی در ویژه برنامه انجمن نجوم آماتوری ایران در صفحه اینستاگرام این انجمن با عنوان  "نجوم آماتوری در ایران" بزرگداشت روز و هفته جهانی ستاره شناسی در ایران را مربوط به سال ۱۳۸۰ دانست و افزود: هفته و روز جهانی ستاره شناسی بهانه ای برای در کنار هم بودن و تقسیم عشق به آسمان است.

وی با اشاره به فعالیت گروه‌های خودجوش نجوم آماتوری در کشور، اظهار کرد: این گروه‌ها که فعالیتشان برخاسته از عشق آنها به آسمان و پدیده‌های آن است، با هزینه‌های شخصی اقدام به رصد آسمان می‌کنند و انجمن نجوم آماتوری ایران نیز از سال ۱۳۸۰ خورشیدی علاقه مند بود تا توانایی‌های گروه‌های نجومی را معرفی کند.

وی ادامه داد: بر این اساس در دهه ۹۰ بی میل نبودیم که قانونی در زمینه حمایت از فعالیت‌های نجومی تدوین و تصویب شود، ولی به دلیل مشکلات موجود در کشور و شرایط اقتصادی و اجتماعی نتوانستیم که قانونگذاری مدونی در راستای جانمایی گروه‌های نجوم آماتوری و نحوه حمایت بیشتر از آنها داشته باشیم.

عتیقی با تاکید بر اینکه این انجمن برای قانونمند کردن فعالیت‌ گروه‌های نجومی آمادگی برای همکاری با اساتید و پیشکسوتان را دارد، یادآور شد: بسیاری از گروه‌های نجومی نیاز به حمایت مادی ندارند؛ بلکه نیازمند مساعدت‌های معنوی هستند تا بتوانند در اماکن عمومی رصد آسمان برگزاری برنامه‌های رصدی را با دیگران تقسیم کنند، همانطور که داگ برگر در نیم قرن قبل این اقدام را کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با ابراز امیدواری از اینکه در این زمینه اتفاقات خوبی با حضور گروه‌های نجوم آماتوری در کشور رخ دهد، ادامه داد: در دهه ۸۰ توانمندی‌های جوانان در این حوزه به اثبات رسیده است و ما اعضای بزرگی را در کنار خود داشتیم و توانستند کارهای بسیار بزرگ و شاخصی مانند برگزاری همایش بزرگ کشوری سال ۱۳۸۱ در فرهنگسرای بهمن، برگزاری اولین روز جهانی ستاره شناسی همزمان با روز جهانی در روز شنبه‌ای که تربیع اول ماه نزدیک بود را رقم بزنند.

عتیقی، برگزاری هفته جهانی ستاره شناسی را از دیگر اقدامات این انجمن نام برد و افزود: این هفته کمک کرد که در روزهای بیشتری به ویژه روزهای تعطیل، برنامه‌هایی برای ترویج علم نجوم در میان مردم برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه در روز و هفته جهانی ستاره شناسی همه با یک شعال به آسمان نگاه می‌کنند، اظهار کرد: در روز جهانی ستاره شناسی تمام ستاره شناسان آماتور به بررسی زیبایی‌های آسمان می‌پردازند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با ابراز امیدواری از اینکه برگزاری نشست‌هایی در لایو اینستاگرام این انجمن فرصتی برای شنیدن صدای فعالان این عرصه باشد، خاطر نشان کرد: ما در این برنامه‌ها در تلاش هستیم تا مشکلات و چالش‌های گروه‌های نجوم آماتوری را بازگو کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا