شناسایی جهش های بعدی ویروس کرونا پیش از شروع آن

به گزارش سیناپرس، بیماری همه گیر کرونا همچنان در سراسر جهان می تازد و ویروس کرونا با تغییر ژنتیکی و جهش های ژنتیکی انواعی خطرناک تر و مسری تر را ایجاد می کند. به دلیل جهش های مداوم ویروس کرونا، امواج جدید این ویروس باعث ابتلای افراد بیشتر به این بیماری و بالا رفتن میزان مرگ و میر می شود. دانشمندان اکنون پروتکل های جدیدی را برای شناسایی جهش ها، پیش از شروع آن ایجاد کرده اند که می تواند در کاهش میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن مفید باشد.
ظاهرا جهش نوع جدید ویروس کرونا در هندوستان که با نام نوع هندی کووید ۱۹ شناخته می شود، می تواند دلیل افزایش ناگهانی میزان ابتلا به کرونا و مرگ و میر در این کشور باشد. 

تاکنون چندین جهش در ویروس کرونا در سراسر جهان کشف شده که باعث نگرانی شده است و کارشناسان ادعا کرده اند که این جهش ها توانایی ایجاد موج های وحشیانه دیگری از ویروس کرونا را دارند.به گزارش سیناپرس، با این وجود، در میان همه مشکلات، یک شبکه جهانی از دانشمندان، واحدهای عملکردی پروتئین های ویروس کرونای سارس ۲ یا همان عامل کووید ۱۹ را جدا کرده است به گونه ای که ساختار، عملکرد و فعل و انفعالات آنها می تواند توسط محققان در سراسر جهان مشخص شود و بر اساس آن به سرعت پروتکل ها را ایجاد کنند. 

در واقع نکته مهم در این مسئله این است که پروتکل های کووید ۱۹ برای شناسایی جهش ها و پیش از ایجاد آنها ایجاد می شوند. کنسرسیوم جهانی به سرپرستی محققان دانشگاه گوته فرانکفورت و تی یو دارمستادت (TU Darmstadt) پروتکل هایی را ارائه می دهد که به آزمایشگاه های سراسر دنیا امکان کار سریع و قابل تولید روی پروتئین های کرونای سارس ۲ عامل کووید ۱۹ و همچنین جهش های موجود را می دهد.

بنابراین جهش ویروس کووید ۱۹ یعنی تغییر در طرح ژنتیکی آن که این جهش ممکن است به عنوان مثال، به یک اسید آمینه در یک مکان خاص در یک پروتئین ویروسی رد و بدل شود. به منظور ارزیابی سریع تأثیر این تغییر، یک تصویر سه بعدی از پروتئین ویروسی بسیار مفید است. این نشان می دهد که آیا تغییر در اسید آمینه عواقبی برای عملکرد پروتئین یا برای تعامل با یک داروی بالقوه یا آنتی بادی دارد. 

این شبکه با هماهنگی پروفسور هارالد شوالب (Harald Schwalbe) از موسسه شیمی آلی و بیولوژی شیمی در دانشگاه گوته، سراسر زمین را پوشش می دهد. تدوین پروتکل های آزمایشگاهی برای تولید پروتئین ها در حال حاضر در مرحله دوم است. به گزارش سیناپرس،علاوه بر پروتئین ها، ویروس از RNA تشکیل شده و کنسرسیوم سال گذشته بخش های مهم  RNA  کرونای سارس ۲ را قابل دسترسی کرده است.
با تخصص ۱۲۹ متخصص، هم اكنون امكان توليد و تصفيه ۲۳ پروتئين از مجموع تقريباً ۳۰ پروتئين ویروس کرونای سارس ۲ به طور كامل يا به عنوان قطعات مربوطه در لوله آزمايش و به مقدار زياد فراهم شده است. 

دکتر مارتین هنگس باخ (Martin Hengesbach) از موسسه شیمی آلی و بیولوژی شیمی دانشگاه گوته گفت: «توزیع این کار از ابتدا یکی از مهمترین اولویت های ما بود. علاوه بر پروتکل ها، ما همچنین پلاسمیدها را به صورت رایگان در دسترس قرار می دهیم.»

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مرزها در علوم زیستی مولکولی (Frontiers in Molecular Biosciences) منتشر شده و قابل دسترس است. 
مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا