فواید دو گیاه حسن یوسف و برگ بیدی در محیط های بسته

در یک طرح تحقیقاتی، پژوهشگران کارایی گونه‌های گیاهی آپارتمانی برای حذف ذرات ریز را به عنوان یکی از عوامل خطر موثر بر سلامتی مورد بررسی قرار دادند.

همچنین در این مطالعه گونه‌هایی که توانایی بیشترین مقدار حذف ذرات را دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان یک روش تصفیه در محیط استفاده کرد، معرفی شدند.

نتایج بررسی‌های این پژوهش نشان داد هشت گونه گیاه مورد بررسی، توانایی جمع‌آوری ذرات را دارند ولی قابلیت گونه‌های مختلف در به دام انداختن ذرات متفاوت است. گیاه برگ بیدی در جذب ذرات ۱۰ نانومتر و کم‌تر و حسن یوسف در جذب ذرات ۲.۵ نانومتر و کمتر، بیشترین توانایی را جمع‌آوری ذرات داشتند.

از بین عوامل میکرومورفولوژیکی نسبت شیار، بیشترین تاثیر را در توانایی گیاهان برای جمع آوری ذرات داشت و تعداد روزنه‌های سطح برگ در جذب ذرات ۲.۵ نانومتر و کمتر، موثر بود.

بر اساس نتایج این تحقیق، تفاوت در کارایی حذف ذرات ریز توسط گیاهان آپارتمانی نشان می‌دهد که در کنار ویژگی های زیبایی شناختی گیاهان، می‌توان با استفاده از گونه‌های موثرتر، از قابلیت‌های آن‌ها در کاهش هرچه بیشتر آلودگی هوا در محیط‌های شغلی اداری استفاده کرد.

این پروژه تحقیقاتی که توسط پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده، با عنوان «بررسی تاثیر گونه های گیاهی برجذب ذرات ریز از هوای محیط های کاری بسته» توسط رسول یاراحمدی، نبا نجار و جمیله ابوالقاسمی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، انجام شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا