واکسن‌های ایرانی کرونا در مراحل نهایی تولید

دکتر مصطفی معین روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: به احتمال فراوان از اواخر تابستان مراحل تولید واکسن کرونا به نتیجه می رسد و واکسن های ایرانی در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در ایران تاکنون چند مجموعه از جمله پاستور، رازی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت دفاع در مراحل مختلف کارآزمایی بالینی واکسن کرونا قرار دارند و امیدواریم این کار با موفقیت به نتیجه برسد.  

معین افزود: در دنیا چند نوع واکسن تولید شده و در دسترس مردم قرار گرفته است که مدرنا، فایزر، سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک از جمله آنها بوده که همه آنها قابل قبول و استاندارد هستند.

واکسیناسیون تنها اقدام برای مهار بحران کرونا است

رییس شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران، واکسیناسیون را تنها اقدام برای مهار بحران کرونا دانست و گفت: آن چیزی که این بحران را می تواند مهار و مدیریت کرده و از تلفات بیشتر جلوگیری کند، انجام واکسیناسیون عمومی است و این موضوع به لحاظ علمی هم ثابت شده است.

معین افزود: به همین دلیل دانشمندان برخی از کشورها مانند آمریکا، انگلیس، چین، روسیه، هند و همچنین ایران برای ساخت واکسن کرونا فعال شدند و به موفقیت های خوبی هم دست یافته اند.  

وی، کاهش بسیار قابل توجه مرگ و میر را از جمله ویژگی های این واکسن ها اعلام کرد و گفت: ممکن است این واکسن ها از عفونت مجدد ویروس کرونا ۱۰۰ درصد جلوگیری نکنند و افراد دوباره مبتلا شوند اما نوع ابتلای آنها خفیف یا متوسط خواهد بود. به عبارتی پای بیماران بسیار کمتر به بستری در بخش ها و به خصوص بخش مراقبت های ویژه کشیده می شود.

معین اعلام کرد: عوارضی که در مورد برخی از واکسن های خارجی بیان می شود، بسیار کم و نادر است. مصرف هر دارویی از آنتی بیوتیک گرفته تا واکسن، عوارضی به همراه دارد که طبیعی است اما این دلیل نمی شود که جامعه به واکسن اعتماد نکند و از تزریق آن طفره بروند.

توصیه سازمان بهداشت جهانی هم، تزریق واکسن کرونا است

وی ادامه داد: توصیه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل و مهار کرونا، زدن واکسن کرونا در اسرع وقت است. به خصوص اقشاری از جامعه مانند کادر پزشکی و بیماران پرخطر مانند افراد مبتلا به سرطان، دیابت و نقص ایمنی باید این واکسن را زودتر دریافت کنند.

در مرحله بعدی، این واکسن به سالمندان و کسانی که به دلیل شغل خود با افراد زیادی در تماس هستند، باید تزریق شود.

معین بر لزوم رعایت اولویت های تزریق بر اساس سند ملی واکسیناسیون تاکید کرد و گفت: اولویت های تزریق واکسن مشخص شده است و باید به طور دقیق و شفاف رعایت شود.

رییس انجمن آسم و آلرژی به کسانی که واکسن می زنند، توصیه کرد که همچنان اصول بهداشتی را رعایت کنند تا بتوان پاندمی کرونا را مهار کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا