کاهش انتقال ویروس با دستگاه تمیز کننده هوا

به گزارش سیناپرس، یک مطالعه جدید که با مدل سازی سیستماتیک انجام شده است، نشان می دهد که استفاده از نوعی تمیزکننده ساده و ارزان قیمت هوا که دارای فن های جعبه ای است، در صورت استفاده مناسب می تواند مقدار ویروس منتقل شده از طریق هوا را تا حد زیادی کاهش دهد. 

چنین دستگاهی از قابی مقوایی ساخته می شود که در بالای آن فیلتر هوا و فن جعبه ای قرار دارد. فن به گونه ای است که هوا از بالا به داخل کشیده می شود و با عبور از فیلتر، به صورت تمیز به سمت پایین تخلیه می شود.

محققان در آزمایش های انجام شده در دو آزمایشگاه مستقل، میزان هوای پاک تولیدی توسط این سیستم ساده تمیز کننده هوا را اندازه گیری کردند. 

آن ها از دود تنباکو برای شبیه سازی ویروس موجود در هوا استفاده کردند، چراکه تحقیقات قبلی نشان داده اند که ویروس ها پس از بازدم در ریزقطرات تقریباً مشابه ذرات دود، در هوا منتشر می شوند.

آن ها به منظور مقایسه کارکرد این دستگاه با سایر موارد، یک واحد تهویه معروف به HUV یا دستگاه تهویه افقی را نیز به کار گرفتند. به گزارش سیناپرس،  این نوع سیستم تهویه در مدارس دولتی کشورهای مختلف بسیار رایج است و معمولاً در امتداد یک دیوار خارجی قرار گرفته، هوا را در نزدیکی کف به درون می کشد و آن را در قسمت بالا آزاد می کند.

محققان فوق می گویند: «قرار دادن دستگاه تمیز کننده هوا در مجاورت واحد آلوده کننده بالقوه، موثرترین راه برای کاهش انتشار آئروسل یا همان ریزقطرات در هوا است».

با این حال به اعتقاد آن ها اگرچه قرار دادن دستگاه تمیز کننده هوا در مجاورت فرد آلوده، بهترین روش در کاهش انتشار ویروس است، اما همیشه نمی توان فهمید که چه کسی آلوده است. به گزارش سیناپرس، بنلبراین در این شرایط، آن ها توصیه می كنند كه تمیز كننده هوا در نزدیكی یک واحد HUV قرار گیرد، در حالی كه خروجی دستگاه تمیز كننده هوا به سمت ورودی HUV باشد.

گفتنی است استفاده از نتایج این پژوهش جالب که در نشریه معتبر Physics of Fluids منتشر شده اند، می تواند امکان بازگشایی برخی مکان های عمومی نظیر کلاس های درس را با سهولت بیشتری ممکن نماید.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا