پنل های خورشیدی جهاد دانشگاهی مشکل برق عشایر را رفع کرد

نجف قراچورلو روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به پایان ناپذیر بودن انرژی های نو و تجدید پذیر، اظهار کرد: با توجه به ویژگی این انرژی ها و پایان پذیر بودن انرژی های فسیلی، استفاده از انرژی های تجدید پذیر در دستور کار کشورهای مختلف قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از جمله سازمان هایی است که رویکرد آینده پژوهی دارد، افزود: از این رو جهاد دانشگاهی استان به عنوان یکی از سازمان های پیشرو در تامین نیازهای پژوهشی و خدماتی، پژوهش در زمینه انرژی های نو را در برنامه کاری خود دارد.

وی ادامه داد: مرکز مدیریت انرژی و فناوری های نو، جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در سال 1387 تاسیس شده و تیم عملیاتی این مرکز طراحی و ساخت نیروگاه هیبریدی و آب شیرین کن خورشیدی را در دستور کار خود قرار داده است.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی اضافه کرد: با تاسیس این مرکز، نیروگاه های هیبریدی درسال 88 طراحی و در سال 90 به بهره برداری رسید که نخستین نمونه آن در جزیره خارک و نمونه دوم آن نیز در محوطه مرکز درمان ناباروری استان نصب شد.

وی با تاکید براینکه پژوهشگران این نهاد توانایی افزایش ظرفیت این نیروگاه را در حد مگاوات دارند، گفت : برخی از تجهیزات مورد نیاز در ساخت نیروگاه های هیبریدی از جمله توربین بادی – خورشیدی توسط جهادگران دانشگاهی استان طراحی و ساخته شده است.

قراچورلو همچنین با اشاره به اینکه تامین روشنایی مناطق عشایرنشین همیشه با مشکل مواجه بوده است ، اظهار کرد: برهمین اساس پژوهشگران این مرکز با بهره مندی از فناوری سلول های خورشیدی توانستند نیروگاه 10 الی 15 کیلوگرمی قابل حمل برای این قشر طراحی کنند و بسازند.

وی خاطرنشان کرد : نمونه اولیه این نیروگاه در15 قشلاق مختلف توزیع و مورد استفاده قرارگرفته و در حال رصد و رفع اشکالات احتمالی آن هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی افزود: به دلیل اینکه برای طراحی و ساخت این نیروگاه پژوهشگران ما با رویکرد رفع معضل به آن نگریسته اند این طرح از کیفیت بسیار بالایی نسبت به نمونه های خارجی برخوردار است.

وی ادامه داد : برای داشتن انرژی های خورشیدی و بادی قابل رقابت با سوخت های فسیلی ضروری است حامل های انرژی به قیمت واقعی برسند و ملزومات لازم این حامل ها در داخل کشور تولید شود.

قراچورلو با بیان اینکه ویفر سیلیکون برای ساخت سلول های خورشیدی از خارج از کشور وارد می شود، گفت : محققان جهاد دانشگاهی استان طرحی را برای ساخت و تولید این ویفر در داخل کشور طراحی کرده اند که اگر از سوی دولت یا موسسات غیردولتی مورد حمایت مادی قرار گیرد، قیمت تمام شده سلول های خورشیدی 35 درصد کاهش خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به پروژه آب شیرین کن های مغناطیسی که توسط جهادگران استان، طراحی شده است، افزود: محققان این نهاد برای رفع معضل آب استان هرمزگان اقدام به طراحی آب شیرین کن مغناطیسی کرده اند.

رییس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی با بیان اینکه استفاده از این آب در طولانی مدت هیچ عوارض جانبی ندارد، اظهارکرد: برای ساخت نمونه اولیه آب شیرین کن مغناطیسی نیازمند جذب سرمایه گذار هستیم.

وی افزود: همچنین محققان جهاد دانشگاهی استان موفق به طراحی ربات عیب یاب زیر سطح آب شدند که برای ساخت آن نیز نیاز به سرمایه گذار داریم.