شیوع باکتری‌ مقاوم به آنتی‌بیوتیک در کودکان ایرانی

باکتری استافیلوکوک اورئوس یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز عفونت بیمارستانی است و از عوامل شایع مرگ‌ومیر در بیماران است. این باکتری می‌تواند نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های جدید به سرعت مقاومت پیدا کند و به همین دلیل درمان عفونت ناشی از آن دشوار است.

پژوهش‌ها در ایران نشان داده که ۹ تا ۷۰ درصد سویه‌های استافیلوکوک اورئوس جدا شده از بیماران مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) است و شیوع آن در ایران بالاست. باکتری‌های مقاوم به متی‌سیلین در برابر برخی آنتی‌بیوتیک‌ها مانند متی‌سیلین، کلوکسیلین، اگزاسیلین، سفالکسین و … مقاوم است.

با توجه به این‌که در ایران شیوع باکتری‌های مقاوم به عنوان یک مشکل مهم درمانی برای جامعه پزشکی مطرح است، نگرانی در مورد تشخیص، کنترل و درمان وجود دارد. بر همین اساس پژوهشگران با انجام یک مطالعه سیستماتیک و متاآنالیز شیوع این مشکل را در کودکان ایران بررسی کردند.

مطالعات متاآنالیز یا فراتحلیل مطالعاتی هستند که با استفاده از روش‌های آماری، نتایج پژوهش‌های دیگر را ترکیب کرده و با استفاده از آن نتیجه‌گیری و تحلیل انجام می‌دهند.

پژوهشگران برای انجام این مطالعه کلیدواژه‌های مرتبط با این موضوع در پایگاه‌های بین‌المللی و ایرانی، در بازه زمانی سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ جستجو کردند و از تعداد ۵۵ مقاله شناسایی‌شده اولیه، ۲۳ مقاله وارد فرآیند متاآنالیز شدند.

این مطالعه که اولین مرور سیستماتیک در ارتباط با شیوع باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به آنتی‌بیوتیک در میان کودکان ایرانی است، نشان داد که عفونت باکتری استافیلوکوک اورئوس اکتسابی از جامعه و بیمارستان در کودکان ایران ۲۸ درصد بوده و شیوع کلی باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک ۲۲ درصد است.

در این مطالعه مشخص شد که میزان مقاومت آنتی‌بیوتیکی در ارتباط با ۲۰ آنتی‌بیوتیک نشان داد که این باکتری نسبت به آنتی‌بیوتیک‌های لینزولید، کلرامفنیکل، سفازولین، ونکومایسین کم‌ترین میزان مقاومت و به کوآموکسی کلاو، پنی‌سیلین، سفکسیم، آموکسی‌سیلین و سفالوتین بیشترین میزان مقاومت را دارد. با توجه به بررسی‌های انجام شده موثرترین انتخاب برای درمانی عفونت‌های ناشی از این باکتری‌های مقاوم، ونکومایسین است که البته افزایش استفاده از این آنتی‌بیوتیک‌ها نیز باعث ایجاد سویه‌های مقاوم شده است.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند میزان شیوع استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین در کودکان ایران دارای عفونت این باکتری قابل توجه است.

به اعتقاد این محققان؛ این امر هشداری در مورد ضرورت درمان مناسب و استاندارد عفونت‌های ناشی از این باکتری است تا از بروز مقاومت پیشگیری شود. همچنین پیشنهاد می‌شود که متخصصان اطفال برای درمان تجربی، درمان گونه‌های مقاوم را نیز در نظر بگیرند.

در انجام این مطالعه رضا علیزاده نوایی، فرشته فرشیدی، مریم حجتی و محمدصادق رضائی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مازندران و شقایق رضائی دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه فروردین ماه سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی شیوع عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین در کودکان ایرانی: یک مطالعه مرور سیستماتیک و متاآنالیز» در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا