تهیه نقشه خطر زمین لرزه برای تمام نقاط ایران

 دکتر محمد تاتار  در گفت و گو با  ایرنا اظهار کرد: یکی از برنامه های اصلی پژوهشگاه زلزله شناسی، محاسبه خطر زمین لرزه برای سراسر ایران در آینده ای نزدیک است تا بتوان اطلاعات آن را در قالب این نقشه بر روی وب سایت در اختیار عموم و متخصصان قرار داد.

وی هدف از تهیه این نقشه را استفاده از آن در ساخت و سازها عنوان کرد و افزود: پس از تدوین این نقشه متخصصان و مهندسان کشور، می توانند محاسبات خود در ساخت و سازها را بر مبنای شتاب هایی انجام دهند که در نقشه نشان داده شده است.

تاتار، با اشاره به اینکه 12 هیات علمی در تهیه این نقشه همکاری دارند، گفت: تاکنون چنین نقشه ای در ایران تدوین نشده است؛ در حال حاضر نقشه ها بیشتر به صورت منطقه ای و پروژه ای انجام می شود، به طور نمونه برای شهری که قرار است توسعه یابد، نقشه پهنه بندی و خطر زمین لرزه به صورت محدود برای یک سازه خاص مانند نیروگاه تهیه می شود.

وی با بیان اینکه نقشه خطر زمین لرزه، به طور مرتب بر اساس نتایج مطالعات جدید در این حوزه، به روز رسانی می شود، افزود: این روند کمک موثری برای مهندسان در طراحی بهینه سازه ها خواهد بود.

تاتار ادامه داد: تعداد زیادی از متخصصان داخلی گروه زلزله شناسی برای مطالعات ساختار سه بعدی پوسته، متخصصان بخش لرزه زمین ساختی برای شناسایی گسل های فعال و مانیتورینگ آنها و متخصصان بخش کاربردی و مهندسی در این پروژه فعال هستند تا تمام اطلاعات تهیه شده، جمع آوری شوند و به صورت نقشه های کاربردی که خطر زمین لرزه یا شتاب حرکت زمین را در منطقه نشان می دهند، در اختیار عموم قرار گیرد.

وی یادآور شد: برخی پروژه های بنیادی از حدود 10 سال گذشته در پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله به منظور مطالعه ساختار سرعتی و ساختار عمیق پوسته در فلات ایران آغاز شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا