ماماها در ترویج فرزندآوری نقش موثری دارند

دکتر مرضیه اتوگرا در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس همدان، اظهار کرد: شعار سال 2021 استناد بر داده ها با سرمایه گذاری بر ماماها بوده که به این ترتیب ماماها هر چه تعامل بیشتری با مادران باردار داشته باشند  در نتیجه مادر باردار زایمان بهتری دارد.

وی اضافه کرد: با تاکید وزرات بهداشت تکریم مادران باردار توسط ماماها انجام می شود و ماماها بارداری و روند زایمان طبیعی را یک فرایند عادی جلوه می دهند به این ترتیب مادران به انجام زایمان طبیعی ترغیب می شوند و مادران با کمک ماماها خاطره خوبی از بارداری و روند زایمان خود خواهند داشت.
این دکترای آموزش و ارتقاء سلامت  دانشکده پرستاری مامایی به بیان تفاوت زایمان طبیعی و سزارین پرداخت و افزود: زایمان سزارین عوارض بیهوشی داشته و احتمال درصد ابتلا به عفونت در آن بالاتر است همچنین حجم خونی که مادر در سزارین از دست می دهد دو برابر زایمان طبیعی است.
وی ادامه داد: مادر در زایمان طبیعی به طور کامل هوشیار بوده درنتیجه در جریان روند زایمان قرار می گیرد و لذت زایمان را تجربه می کند، همچنین طول مدت بستری  و بازگشت به کارهای روزمره در آن کوتاه است و مادرانی که زایمان طبیعی انجام می دهند بسیار سریعتر به جمع خانواده خود ملحق می شوند.

اتوگرا به بحث اقتصادی تفاوت زایمان سزارین و طبیعی پرداخت و اشاره کرد: زایمان طبیعی از نظر اقتصادی به نفع مادر، بیمارستان و جامعه است همچنین مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند می توانند شیردهی را زودتر برای نوزادشان شروع کنند و آغوز را که به عنوان اولین واکسن نوزاد محسوب می شود زودتر به بدن نوزاد برسانند و به این ترتیب این مادران در امر شیردهی موفق تر هستند.

این مدرس دانشگاه گفت: مادری که زایمان طبیعی انجام داده، تناسب اندام خود را با انجام ورزش های مناسب خیلی سریعتر به دست می آورد و به علت هوشیاری در حین زایمان از سلامت نوزاد خود سریعتر مطمئن می شود.

وی گفت: نوزادان حاصل از زایمان طبیعی ، از نظر پزشکی عوارض کمتری هم در دوران نوزادی، هم در سنین بالاتر خواهند داشت و این نوزادان در بدو تولد زودتر از نوزادان حاصل از زایمان سزارین شروع به تغذیه از شیر مادر می کنند و مشکلات تنفسی کمتری دارند.

اتوگرا با بیان اینکه نقش زایمان طبیعی در تنفس کودک از اهمیتِ ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: زمانیکه نوزاد در رحم است، ریه‌های او پر از مایع آمنیوتیک بوده و در حین زایمان طبیعی این مایع تا حدودی خارج می‌شود اما علت مشکلات تنفسی در حینِ زایمان به‌‌صورت قطعی معلوم نیست؛ اما تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی بدن مادر و جنین طی زایمان طبیعی، برای رشد و تکامل نوزاد تأثیر بسیاری دارد چرا که  دردِ زایمان برای مادر باردار و آزاد شدن هورمون‌های او منجر به رشد ریه‌های نوزاد می‌‌شود.

وی ادامه داد: در حین زایمان، نوزاد هورمون کاتکول آمین آزاد می‌کند که این هورمون باعث رشد ریه‌های نوزاد خواهد شد همچنین در دورانِ بارداری، فشارها‌یی که از طرف مادرِ باردار بر نوزاد است که همین امر باعث انقباض ریه‌های نوزاد، کاهش خون و اکسیژن شده و در حین زایمان طبیعی مایع درون ریه‌های نوزاد خالی می‌شود و در نتیجه تنفس بهتر خواهد شد.

قوی‌تر شدن سیستم ایمنی نوزاد

اتوگرا گفت: نوزادان در بدو تولد سیستم ایمنی نابالغی دارند که باید به قوی شدن سیستم ایمنی نوزاد کمک کرد و نوزادانی که با زایمان طبیعی به دنیا می‌آیند، از طرف مادر باکتری‌های مفیدی را دریافت می‌کنند که رویِ سیستم ایمنی نوزاد و سلامت روده‌های او تأثیر مستقیم دارد.

وی خاطرنشان کرد: گلوکز بر رشد سلول‌های مغز نوزاد تأثیر مستقیم دارد و افت قند خون می‌تواند خطرات بسیاری داشته باشد و سلول مغزی جنین به خطر بیفتد؛ اما در زایمان طبیعی این افت قند کم‌تر است.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در زایمانِ طبیعی از همان بدو تولد، نوزاد به آغوش مادر می‌رود و با شیردهی اولیه ارتباطی مستقیم با مادر خود ایجاد کرده که همین امر باعث آرامش نوزاد می‌ شود.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا