به آینده امیدوارم!

سیناپرس: جولین آسانژ (Julian Assange)، یکی از بنیانگذاران سایت معروف ویکی لیکس است. این وب سایت در گذشته توانسته بود مدارک محرمانه ای از فعالیت های نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده را افشا کند. او از ژوئن 2012 به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. مجله نیوساینتیست در مصاحبه ای، نظراتش را در مورد آینده اینترنت و فعالیت های ویکی لیکس جویا می شود.

به نظر شما، پس از افشاگری های ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا که در ویکی لیکس منتشر شد، نظر مردم در مورد شرکت های قدرتمندی نظیر گوگل چه تغییری کرده است؟

مردم میلیاردها بار در روز، لوگوی رنگارنگ، کودکانه و شاد گوگل را می دیدند و احساس می کردند که این شرکت بی خطر است و همانند یک شیر آب، فقط خدمات مورد نظرشان را به آنها ارائه می کند، گویی که گوگل ماهیت شرکتی و یا سیاسی ندارد.

وقتی خبر همکاری نزدیک گوگل با آژانس امنیت ملی آمریکا منتشر شد، اوضاع تغییر کرد. به هر حال گوگل و سایر شرکت های دره سیلیکون نظیر فیسبوک، پس از ابراز انزجار عمومی کاربران خود، به سرعت از این اقدامات دست کشیدند و سعی کردند که خودشان را از آژانس امنیت ملی آمریکا دور نگاه دارند. این شرکت ها به گونه ای رفتار کردند که در گذشته مجبور به همکاری با آژانس امنیت ملی آمریکا شده بودند.

 

شعار گوگل «بدجنس نباشد!» است. پس تکلیف این شعار چه می شود؟

نمی خواهم بگویم که گوگل یک شرکت بدجنس است که توسط عده ای بدجنس اداره می شود! سرشت فعالیت های اقتصادی گوگل اقتصا می کند که این شرکت تا حد امکان، اطلاعاتی در مورد افراد مختلف جمع آوری کند، این اطلاعات را ذخیره و دسته بندی کند و برای هر شخصی یک پروفایل تهیه کند تا به این ترتیب بتواندبه پیش بینی علایق هر یک از کاربرانش بپردازد. سپس این شرکت می تواند این پروفایل را به تبلیغ دهندگان و سایر شرکت ها بفروشد.

اگر از نظر مهندسی به قضیه نگاه کنیم، آژانس امنیت ملی آمریکا هم دقیقا همین کار را انجام می دهد. این موسسه هم اطلاعاتی در مورد افراد مختلف جمع آوری کرده، آنها را ذخیره و دسته بندی می کند و پروفایل های ایجاد شده را به ادارات دیگر ایالات متحده می دهد. پس گوگل و آژانس امنیت ملی آمریکا هر اساساً یک کار مشترک انجام می دهند. به همین دلیل است که آژانس امنیت ملی آمریکا از اطلاعات گوگل استفاده می کرد. در هر صورت آژانس امنیت ملی آمریکا به هر شیوه ای که شده، اطلاعات مورد نظر خود را به دست  خواهد آورد.

 

چه چیزی موجب هراس شما نسبت به آینده می شود؟

مشخص است که مسیر فعلی اینترنت به سمت یک ناکجا آباد است. اگر الان رمان 1984 جورج ارول را بخوانید، داستان این کتاب برایتان جذاب خواهد بود  و آن را نمودی از وضعیت فعلی خواهید دانست.

اما اینترنت دو کارکرد اصلی دارد. یکی اینکه سبب تمرکز زدایی از مراکز قدرت می شود، زیرا بخشهای مختلف دنیا را که در گذشته مراکز قدرت بوده اند به هم متصل می کند. در عین حال، امکان اطلاع رسانی و آموزش سیاسی را بیش از هر زمان دیگری فراهم می سازد.

هنوز مشخص نیست که کدام یک از این دو رویکرد در آینده غالب خواهد شد. با این حال بسیار مهم است که بکوشیم و امور را به مسیر درست هدایت کنیم. سناریوی ناکجاآبادی که تا حدی در آن قرار داریم، بسیار قدرتمند و جدی است.

آیا ساختار معماری اینترنت دچار مشکل است؟

این ساختار نیاز به بازسازی دارد. بسیاری از فناوریهایی که در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد، عمری 15 تا 30 ساله دارند. این ساختارها آن قدر قدیمی هستند که برخی کانون های قدرت توانسته اند از آن به نفع خود بهره گرفته و کنترل آن را در دست گیرند.

در این میان، بیت کوین (نوعی پول مجازی) را یک نوآوری هوشمندانه دانست. در زنجیره بلوکی بیت کوین، اطلاعات همه تراکنش های قبلی درج می شود. شبکه بیت کوین را می توان هوشمندانه ترین نوآوری در پنج سال گذشته دانست. با این حال شاید دلیل اهمیت این نوآوری برای اکثر مردم نامفهوم باشد.

هسته زنجیره بلوک بیت کوین در خودش، سابقه همه تراکنش ها را دارد و البته این اطلاعات را نمی توان پاک کرد و از بین برد. این نکته سبب بر هم خوردن فرض اولیه جورج ارول در رمان 1984 می شود که «هر کس که کنترل گذشته را دارد، کنترل آینده را نیز خواهد داشت و کسی که حال را کنترل می کند، گذشته را در کنترل خود دارد».

 

اگر تجربیات امروز را در زمان راه اندازی ویکی لیکس داشتید، چه کارهای متفاوتی را اتجام می دادید؟

اگر تجربیات امروز را داشتم، جزئیات بسیار زیادی در راه اندازی ویکی لیکس تغییر می کرد. تردیدی نیست که پس از انجام یک پروژه بزرگ، چیزهای زیادی می آموزیم. اما اصول کلی ویکی لیکس تغییری نمی یافت و دلیل آن هم محدودیت های منابع است. اگر حساب بانکی شما بلوکه شود و یا جکم جلب شما صادر شده باشد یا اینکه کارکنان شما در معرض دزدیده شدن باشند، در این صورت محدودیت هایی برایتان ایجاد خواهد شد.

 

به نظر شما، ویکی لیکس به ماموریت اصلی خود عمل کرده است؟

امیدوارم باز هم در آینده شاهد چیزهای خوبی باشیم. ما توانستیم به موفقیت های خوبی دست یابیم. تغییر در نگاه به اینترنت از یک فضای غیرسیاسی و بی ثمر در پنج سال پیش به فضایی سیاسی که در آن جوانان می توانند در تاریخ نقش آفرینی کنند، دستاورد مهمی بود که توانستیم به آن نائل شویم.

منبع: مجله نیوساینتیست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا