فضا پیمای چینی در حال سقوط به سمت زمین است

به گزارش سیناپرس، راکت فضاپیمای چین با عنوان (Long March 5B) که با هدف توسعه ایستگاه فضایی جدید چین در مدار زمین به ماموریت ارسال شده بود از کنترل خارج شده و احتمال سقوط ان بر روی زمین وجود دارد.

نکته قابل تامل در این رابطه، عدم شناسایی و تشخیص محل فرود این راکت است که در صورت سقوط در یک منطقه مسکونی می تواند فاجعه آمیز باشد. بر اساس اطلاعات موجود، هسته ۳۰متری موشک Long March 5B که یک فضاپیمای بدون سرنشین موسوم به Heavenly Harmony  را در  ۲۹ آوریل برابر با نهم اردیبهشت از منطقه ونچنگ Wenchang در استان هی نان چین به مدار تحتانی زمین پایین پرتاب کرده بود، در حال سقوط به منطقه ای نامعلوم روی زمین است.
به گزارش سیناپرس، جاناتان مک داول ، اخترفیزیکدان مرکز ستاره شناسی در دانشگاه هاروارد در این رابطه گفت:  شرایط پیش آمده، به طور بالقوه خطرناک است. پیش از این نیز سابقه سقوط یکی از راکت های لانگ مارچ چین وجود دارد که در ان حادثه چندین ساختمان در کشور ساحل عاج دچار آسیب دیدگی شده و خوشبختانه این رویداد تلفات جانی در پی نداشت.
این موشک امروز با سرعت ۱۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر و در ارتفاع ۳۰۰ کیلومتری زمین در حال گردش بوده و هر لحظه امکان سقوط آن وجود دارد.

این موشک چینی توسط ارتش امریکا رهگیری شده و با عنوان  2021-035B نامگذاری شده است. در حال حاضر امکان مشاهده موقعیت دقیق آن در وب سایت orbit.ing-now.com وجود دارد.
متاسفانه این راکت فضا پیما طی روزهای گذشته با کاهش ارتفاع ۸۰ کیلومتری مواجه شده و البته بسیاری از کارشناسان امیدوارند محل سقوط احتمالی آن، یکی از دریاها و اقیانوس هایی باشد که ۷۱ درصد سطح زمین را پوشش داده اند.
مک داول در این رابطه می گوید:  برخی از قطعات موشک پس از سقوط از مدار سالم  می مانند و این معادل سقوط یک هواپیمای کوچک است که  قطعات ان در مساحتی بیش از ۱۶۰ کیلومتر پراکنده خواهد شد. به گزارش سیناپرس، این رویداد نتیجه سهل انگاری و اشتباه مستقیم چین بوده و این کشور باید پاسخگوی حوادث احتمالی ناخوشایند این سقوط باشد.

نگران نباشید، ایران در منطقه خطر قرار ندارد

بررسی های انجام شده نشان می دهد این راکت در مدار فعلی خود مناطقی از شمال تا نیویورک ، مادرید و پکن و تا جنوب شیلی و ولینگتون در نیوزیلند عبور می کند و می تواند در هریک از این مناطق سقوط کند.
البته با توجه به سرعت زیاد آن، یک تغییر کوچک در مسیر فعلی می تواند تفاوت زیادی در محل سقوط ایجاد کرده و شهرها و کشورهای دیگری را تهدید کند. انتظار می رود این موشک سرگردان در حدود بیستم اردیبهشت با زمین برخورد کند و به محض مشخص شدن روند سقوط به زمین ، کارشناسان می توانند زمان فرود آن را در یک پنجره شش ساعته پیش بینی کنند.

گزارش: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا