واکسن فایزر تنها در صورت ابتلای قبلی به کرونا تاثیر گذار است

به گزارش سیناپرس،نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد داشتن عفونت قبلی کووید ۱۹ باعث افزایش اثر واکسن فایزر در برابر انواع مختلف ویروس کرونا می شود. این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که در ماه های اخیر شاهد انواع جهش یافته ویروس کرونا بودیم که موجب بروز موج های جدید این بیماری در گوشه و کنار جهان شده است.

متاسفانه برخی از انواع جدید این ویروس، بسیار عفونی هستند و این مساله چالش های جدیدی را برای دانشمندان ایجاد می کند. اکنون که دانشمندان واکسنهایی را برای مبارزه با ویروس کرونا تولید کرده اند ، یک نکته مهم در افکار عمومی شکل گرفته و این سوال مطرح می شود که آیا واکسن های موجود و فعلی در برابر همه انواع ویروس کرونا موثر هستند یا خیر؟

به همین دلیل تیمی از محققان کالج امپریال لندن با همکاری پژوهشگران دانشگاه کوئین مری لندن در بررسی های جدید خود دریافتند که یک دوز واکسن فایزر ممکن است باعث افزایش ایمنی در برابر ویروس کرونا شود ، اما این ایمنی فقط در افرادی که قبلاً آلوده شده بودند بسیار موثر تر بوده و این موضوع به طور خاص پس از تزریق دوز دوم و ایجاد ایمنی در برابر گونه های جدید ویروس دارای اهمیت است.

از سوی دیگر بررسی های انجام شده نشان می دهد ابتلا به نوع خفیف یا بدون علامت کرونا، میزان محافظت را در برابر این ویروس افزایش می دهد.
پژوهشگران در این رابطه اعلام کردند تزریق واکسن در افرادی که قبلاً آلوده نشده اند و تاکنون فقط یک دوز واکسن دریافت کرده اند ، ممکن است موجب پدیدار شدن پاسخ ایمنی کافی نشود و این موضوع به نوبه خود نگران کننده است.

در این مطالعه، پاسخ های سیستم ایمنی کارکنان مراقبت های بهداشتی پرستاران انگلیسی در بیمارستانهای بارتز و رویال فریس پس از اولین دوز واکسن فایزر مورد بررسی قرار گرفت.  به گزارش سیناپرس، به این ترتیب مشخص شد افرادی که قبلاً عفونت خفیف یا بدون علامت داشتند ، پس از دریافت یک دوز از این واکسن، محافظت قابل توجهی در برابر انواع انگلیسی و آفریقای جنوبی کرونا داشتند اما ایمنی ایجاد شده پس از تزریق دوز اول در افراد بدون عفونت قبلی و سابقه ابتلا به کرونا، کمتر از گروه نخست بود.

به گفته محققان ، یافته های این مطالعه نشان می دهد افرادی که اولین دوز واکسن خود را دریافت کرده اند و قبلاً به بیماری کرونا مبتلا نشده اند ، در برابر انواع نگران کننده و جهش یافته این ویروس، محافظت نمی شوند. این مطالعه اهمیت دریافت دوزهای دوم واکسن برای محافظت از جمعیت را برجسته می کند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره  مجله تخصصی  Science منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.