تاثیر پماد کامفری در بیماران مبتلا به سندرم کرونری حاد بررسی شد

زهرا باقری در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس  همدان، اظهار کرد: پژوهش ها و تحقیقات روی تاثیر پماد کامفری بر اندازه و رنگ کبودی بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونری انجام شده که نتایج بسیار خوبی از این تحقیقات به دست آمده است.

وی افزود: دراین پژوهش که روی بیماران مبتلا به سندروم حاد کرونری حاد بستری در بیمارستان قلب فرشچیان همدان انجام شد؛ 80 نفر از بیماران به صورت تصادفی انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند.

باقری با بیان اینکه سندروم کرونری حاد یک واژه کلی برای علائم و نشانه های بیماری های ایسکمیک  میوکارد است، تصریح کرد: این بیماران داروهای زیادی را به منظور کنترل علائم و عوارض دریافت می کنند که آمپول انوکسپارین یکی از مهمترین آنها محسوب می شود.

وی ادامه داد: در این میان کبودی یکی از عوارض مهم تزریق انوکسپارین است که به طور معمول اقدامی برای درمان آن انجام نمی شود.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در تحقیق انجام شده کبودی ناشی از تزریق انوکسپارین در 53.6   درصد بیماران سندروم کرونری حاد مشاهده شد.

باقری با بیان اینکه یکی از گیاهانی که در درمان اکیموز و کبودی در طب سنتی توصیه شده است، گیاه کامفری است که متعلق به خانواده گاو زبان است، تصریح کرد: این گیاه خاصیت کاهنده درد، اثرات ضدالتهابی، تحریک تشکیل گرانولاسیون، تسریع در ترمیم شکستگی، بازسازی بافت، ترمیم سریع تر زخم و کبودی است.

عضو استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: محققان دلیل اثرات دارویی گیاه کامفری را به سه ترکیب شاخص گیاه شامل رزمارینیک اسید، آلاگیک اسید،آلانتونین نسبت می دهند که فعالیت آنتی اکسیدانی و اثرات ضد التهابی دارند و سنتز پروستاگلاندین ها را مهار می کنند.
سوپروایزر بالینی بیمارستان مهر ملایر گفت: اثرات سودمند این گیاه  بر متابولسیم سلولی  و زنده ماندن سلولهای فیبروبلاست پوست انسان به  اثبات رسیده است.

وی گفت: گیاه کامفری پس از تهیه از بازار گیاهان دارویی توسط گروه فارماکوگلوژی دانشکده داروسازی همدان تایید و پس از تهیه عصاره هیدورالکلی  در نهایت پماد کامفری 10 درصد با استفاده از روش صلایه کردن در پایه اوسرین 400 تهیه شد.

این پژوهشگر ادامه داد: به منظور ساخت پماد پلاسبو(دارونما) نیز از پایه اوسرین استفاده شد و به منظور همرنگ شدن با پماد کامفری مواد رنگ دهنده  غذایی مناسب   و بی اثر به آن اضافه و در تیوپ های کاملا مشابه با پماد کامفری بسته بندی شد.
سوپروایزر بالینی بیمارستان مهر ملایر گفت: این کار آزمایی بالینی با مشارکت 80 نفر بیمار مبتلا به سندروم کرونری حاد به صورت تصادفی و در دسترس انتخاب و به دو گروه  40 نفری  شامل کامفری و پلاسبو( دارونما) تقسیم شدند که بعد از بررسی بیماران افراد واجد شرایط را شناسایی و پس از کسب رضایت کتبی وارد مطالعه شدند.

وی ادامه داد: واحدهای پژوهش در گروه  کامفری چهار با در روز به مدت پنج روز متوالی، به ازای هر سانتی متر مربع اندازه کبودی یک نوار یک سانتی متری از پماد حاوی عصاری 10 درصدگیاه  کامفری را در محل کبودی ناشی از تزریق انوکسپارین استعمال شد.

باقری اضافه کرد: در گروه دوم پماد پلاسبو به همین روش تجویز شد و قبل از مداخله  و در طی پنج روز متوالی اندازه کبودی را با استفاده از کاغذ شفاف مدرج و خط کشی شده، اندازه گیری و ثبت شد و سپس برگه شفاف را اسکن و با نرم  افزار ویژه به صورت میلی متر مربع اندازه کبودی ثبت شد همچنین رنگ کبودی در این زمان ثبت و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

وی یادآور شد: دو گروه مورد آزمون از نظر تمامی متغیرهای دموگرافیک همسان بودند اما سایز و رنگ کبودی در دو گروه بسیار متفاوت شد به طوری که روند بهبودی کبودی در گروه کامفری نسبت به گروه پلاسبو(دارونما) بیشتر بود.
وی گفت: این مطالفه نشان داد که استفاده از پماد کامفری موبجب تسریع بهبودی  کبودی ناشی از تزریق انوکساپارین درذ بیماران مبتلا به سندروم کرونری حاد شده است.

باقری گفت: به منظور کاهش استرس روانی ناشی از اختلال در رنگ پوست بیماران، افزایش اعتماد به پرستاران و قبول  مراقبت، ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی، پماد کامفری به عنوان یک روش ایمن، آسان و غیر تهاجمی در این بیماران و حتی در بیماران با ایجاد کبودی به دنبال حوادث ورزشی، تروما و ضربه پیشنهاد می شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا