امکان پیش بینی مرگ یا زنده ماندن بیماران کرونایی

به گزارش سیناپرس، ویروس کرونا در اواخـر دسـامبر سـال 2019 مـیلادی در ووهان چین شیوع یافت و به‌سرعت در سراسر دنیا منتشـر شد و تا اواسط ژانویه 2021 بیش از 93 میلیون نفر در سطح جهان به این بیماری مبتلا شدند که بیش از دو میلیون نفـر آن ها جان خود را از دست دادند.

پیشتر در سال های 2002 و 2012 دو نـوع ویروس کرونا CoV-SARS و CoV-MERS منجر به بروز بیماری‌های حاد در انسان شدند و کرونا ویروس‌ها را تبدیل به یک تهدید سلامت عمومی در قـرن حاضـر کـردند.به گزارش سیناپرس، کرونا ویروس اعضای مختلفی از بدن را درگیر می‌کند، ولی به‌طور عمده، ریه مرکز اصلی نفوذ آن بـه بـدن تلقـی می‌شود. بااین‌حال سیستم گوارشی و حتی نورون‌های مغز نیز می‌توانند مکان مناسبی برای فعالیت این ویروس باشند.

البته به گفته متخصصان در طـول دوره برخورد با این ویروس در مراکز تحقیقاتی دنیـا ثابـت شـده است که ویروس فوق توسط گیرنده‌هایی وارد سلول‌ها می‌شود و این گیرنده و آنزیم مورد نیاز ویروس علاوه بر ریه، در سلول‌های قلبی، گوارشی، کبد و کلیه نیز وجود دارند.

در بررسی آزمایش‌ها در کشورهای مختلـف، آسـیب کلیوی، کبـدی و قلبی بسیاری گزارش شده و افراد دارای سابقه‌ ایـن نوع بیماری‌ ها در معرض بالاترین میزان خطر مرگ‌ و میر قرار داشته‌اند.

دلیل ایـن موضوع بـه دو شکل مـورد تحلیل قرار می‌گیرد، اول این که ویروس به شکل مستقیم به سلول‌های مذکور متصل و وارد می‌شود و دوم، در برخورد بـا این ویروس سیستم ایمنی بدن بسیار واکنش شـدید نشـان می‌دهد و اصطلاحاً طوفان سایتوکاینی ایجاد می‌شود که این شـرایط خود باعث آسیب می‌شوند.

در رابطه با این بیماری خطرناک، تیمی پژوهشی از محققان دانشگاه علوم پزشکی آجا دست به انجام مطالعه ای زده‌اند که در آن، عوامل مؤثر در پیش‌بینی خطر مرگ‌ومیر کووید-19 مورد بررسی قرار گرفته‌اند. به گزارش سیناپرس،آن‌ها برای انجام این تحقیق، داده‌های اولیه 807 بیمار که در طول 4 ماه ابتدایی همه‌گیری کووید-19 بستری شده بودند را از یکی از بیمارستان‌های مرجع کووید-19 در شهر تهران استخراج کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

بر اساس نتایج این مطالعه، سیر بالینی بیماری کرونا با تعداد سلول‌های ایمنی بدن مرتبط است. بر این اساس شواهد نشان دادند که سن بیمار و مقدار شاخص التهابی موسوم به d¬NLR می‌توانند به‌عنوان عوامل پیش‌بینی کننده سیر بهبود و یا مرگ‌ومیر در بیماران بستری شده مبتلابه کووید-19 در نظر گرفته شوند.

در این خصوص، محسن ابراهیمی، استادیار و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی آجا و همکارانش اظهار داشته‌اند: «پاسخ‌های التهابی که در بیماران مبـتلا بـه کوویـد-19 بـه وجود می‌آید شـامل افـزایش سایتوکاین ها، اخـتلال در سلول‌های خونی و فاکتورهای انعقادی است».

به گفته آن‌ها، «با فعـال شدن عوامل التهابی، تولید نوتروفیـل که یکی از اصلی‌ترین سلول‌های سیستم ایمنی بدن است، افـزایش می‌یابد. این در حالی است که از بین رفتن لنفوسیت‌ها به عنوان گروه دیگر از سلول‌های ایمنی تسـریع می‌گردد و این موضوع تعادل سیستم ایمنی را دچار مشکل می‌نماید».
همچنین براساس این یافته‌ها، سن نیز همان گونه که در تحقیقات مختلف عنوان شده، از عوامل اصلی پیش بینی مرگ و میر در افراد مبتلا به کووید-19 است.
به گزارش سیناپرس،گفتنی است این اطلاعات علمی پژوهشی را فصل‌نامه «ابن سینا» متعلق به اداره بهداشت و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه علوم پزشکی آجا منتشر کرده است.

گزارش: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا