پزشک باید انسانی جامع نگر باشد تا تصمیم درست بگیرد

به گزارش سیناپرس، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاددانشگاهی به این نکته اشاره می کند که از ضرورت های پیشرفت در زمینه توسعه پایدار در هر کشوری، تربیت انسان های توسعه یافته ای است که در حوزه علم و فناوری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی واجد صفاتی باشند.  
او این صفات را اصل دانستن اهمیت علم برای پیشرفت و توسعه کشور، تبدیل علم به فناوری برای رفاه مردم، احترام به قانون، مقدس دانستن کار و تلاش برای رسیدن به موفقیت و احترام به هم نوع و دستگیری کردن از آنها دانست.
رییس جهاد دانشگاهی همچنین عنوان می کند: معلمان و به ویژه اساتید بیشترین نقش را در تربیت انسان های توسعه یافته دارند؛ به ویژه اساتیدی که در عرصه علمی و فناوری برجسته هستند و دانشجویان آنها را به عنوان الگوی خود انتخاب می کنند. علاوه بر این، این استادان باید در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هم الگوی خوبی باشند.
طیبی  تأکید می کند: استاد قوام زاده واجد تمام این صفات بوده که او را به فردی منحصربه فرد تبدیل کرده است. ما در جهاد دانشگاهی وظیفه خودمان می دانیم که از این اساتید ارجمند تقدیر کنیم. ما چه در تربیت دانشجویان به عنوان مدیران و کارشناسان و پزشکان کشور و چه به عنوان همکاری با جهاد دانشگاهی در عرصه علمی و فناورانه کشور از این استاد برجسته قدردانی می کنیم.  
به گفته او، در حال حاضر، دانشجویان برای رسیدن به پیشرفت هیچ مانعی ندارند و تنها مشکلات مدیریتی است که باید حل و فصل شود تا موانع موجود برداشته شود. اما هر جایی که اساتید اراده کرده اند اهداف موردنظر، محقق شده است.  

استادی کاریزماتیک

به گزارش سیناپرس، دکتر علی شهریاری، فوق تخصص خون و انکولوژی در ادامه نشست اظهار کرد: دکتر قوام زاده همچنان با صلابت می تواند در عرصه علم و پژوهش بدرخشند و مثمر ثمر باشند. ایشان استادی تکرارنشدنی هستند و من افتخار این را دارم که از شاگردان قدیمی شان باشم و وی قدیمی ترین معلم من هستند که هنوز هم از این استاد نکات ارزشمندی یاد می گیرم.  
او اظهار می کند : دکتر قوام زاده از معدود افرادی است که ویژگی های شخصیتی او، ایشان را به اساتیدی کاریزماتیک تبدیل کرده است. نظم، سخت کوشی، تعصب در آموزش و پژوهش و درمان بیماران، دلسوزی برای کشور و بیماران، صلابت شخصیتی، دقت در آموزش و پایه گذاری برخی نکات کلیدی در حوزه خون و آنکولوژی از ویژگی هاش بارز شخصیتی ای استاد  است.  
شهریاری با اشاره به دیگر ویژگی های استاد گفت: می توان به استمرار در امر پژوهش ازدیگر ویزگی های استاد قوام زاده اشاره کرد، به طوری که از نظر تعداد مقالات علمی در درجه بالایی قرار دارند و به عنوان استاد ممتاز خون و آنکولوژی در کشور شناخته می شوند.  
شهریاری در ادامه می گوید: مساله مهم دیگر که استاد قوام زاده را از دیگران متمایز می کند، پایه گذاری پیوند مغز استخوان در کشور است. وی در سال 69 و در بهبوهه پایان جنگ تحمیلی بود که توانست این عمل مهم و حیاتی را با موفقیت انجام دهد. به دنبال آن، این عمل به طور مستمر در کشور انجام شد و مقالات متعددی در این زمینه منتشر شد که همه این ها افتخار بزرگی برای ایشان و کشور به شمار می رود.  
او اشاره می کند که همه این کارها و این استمرار، باعث شد تا دکتر قوام زاده به عنوان پایه گذار خون و آنکولوژی و پیوند مغز و استخوان در کشور شناخته شوند و حتی در سال 69 فلوشیپ این رشته را در ایران پایه گذاری کرد. او درختی را آبیاری کرد که باعث شد شاگردان این حوزه پزشکی از چند نفر به 400 نفر در حال حاضر رسیده است و اگر شخصیت ایشان نبود، فارغ التحصیلان در این سطح نبودند.

ملاحظات بیمار را در نظر می گیرد

به گزارش سیناپرس، دکتر جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در ادامه نشست می گوید: دکتر قوام زاده یکی از بهترین مفاخر کشور هستند که فکر نمی کنم کسی شاگرد استاد باشد و تحولی در زندگی شخصی و کاری او ایجاد نشده باشد.  
او تصریح می کند: یکی از شانس های رشته خون و سرطان بالغان، شروع و پایه گذاری این حوزه توسط استاد قوام زاده است. در این رشته، ممیزهایی وجود دارد که قابل مقایسه نیست. این رشته گرچه یک رشته داخلی محسوب می شود اما شباهت زیادی به رشته های جراحی داشته و با حیات و ممات افراد ارتباط تنگاتنگی دارد.
او عنوان می کند: یکی از مهم ترین ویژگی های این رشته، تصمیم گیری درست در زمان های اورژانسی است که اهمیت بالایی دارد و استاد قوام زاده به خوبی از عهده این مهم برمی آیند.  
بابایی خاطرنشان کرد:  اگر بخواهیم کشور درستی داشته باشیم، باید ملاحظات را به خاطر بیمار کنار بگذاریم. این رویه خیلی خوشایند افراد نیست اما استاد به خوبی این نکته را در مواجهه با بیماران رعایت می کنند. دومین خصلت وی جامعع نگری شان است؛ آن چیزی که فارغ التحصیلان پزشکی از آن محروم هستند، جامع نگر بودن یک پزشک است.  
به گزارش سیناپرس، جان بابایی به اهمیت نظم در آنکولوژی اشاره می کند و می گوید: در این حوزه باید براساس مطالعات تصمیم گیری کرد. دکتر قوام زاده همواره ملاحظات را غیرمستقیم به ما یاد می دادند و همیشه به وضعیت اجتماعی و توان مالی بیماران هم توجه می کرد که متأسفانه این مساله جزء خلل پزشکی ماست.بخش زیادی از پزشکی کشور، دید جامعه نگرانه ندارند بلکه قوام زاده تمام عوامل را کنار هم می گذاشت و در نهایت تصمیم نهایی را نسبت به درمان بیماران اتخاذ می کرد.
به گفته او، استاد همیشه جلوتر از دیگران بود و با دوراندیشی تصمیم می گرفت و درباره روش ها و تکنولوژی های روز دنیا که به دانش تبدیل می شد، تصمیم گیری می کرد و سعی می کرد روشی را انتخاب کند که براساس اقتصاد ممکلت به کار کشور می آید. استفاده از سلول های بنیادی کار پزهزینه ای است اما یکی از کم هزینه ترین و مؤثرترین روش ها در کشور است به طوری که در مقایسه با برخی روش های درمانی، برای بیماران بسیار مقرون به صرفه تر تمام می شود.  
او ادامه می دهد: استاد، انسانی تصمیم گیرنده و جدی در کار است. تأسیس مرکز سلول های بنیادی مغز استخوان در کشور تصمیمی بود که انجام آن یک اراده مصمم نیاز داشت. در ایران و به ویژه در سیستم دولتی، روند دشوار و پیچیده ای وجود دارد و ایشان از همه موقعیت ها برای ارتقای بخش دولتی استفاده می کند و اصرار دارد که بخش دولتی بتواند پیشرفت کند.

تمام اقدامات او از سر مهربانی است

در انتها، دکتر امامی، فوق تخصص هماتولوژی آنکولوژی هم به نکته مهمی اشاره کرد مبنی بر این که دکتر قوام زاده مهربانی را در نوع بشری خود بروز دادند و هر چیزی که در وجود ایشان می بینم، زاییده همین مهربانی است. اگر پیوند را بنیانگذاری کردند، مهربانی به یک کودک تالاسمی بوده که محکوم به مرگ بوده است. اگر نظم را در بخش آموختند، از مهربانی بوده است. اگر صراحت لهجه ای داشته، از سر مهربانی بوده است. پدر آموزش آنکولوژی، پدر آموزش هماتولوژی است و اگر همت ایشان نبودند، این 400 شاگردر در کشور وجود نداشت.

گزارش:ندااظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا