قطع درختان زیتون آلوده برای جلوگیری از سرایت باکتری

مقامات محافظت مدنی ایتالیا در گزارشی رسمی  اعلام کردند که 45 درخت زیتون را در منطقه جنوب Puglia به دلیل آلوده شدن به باکتری Xylella fastidiosa قطع کرده و نابود ساختند چرا که ممکن بود با وجود این درختان آلوده خطر گسترش حشرات در شمال این کشور افزایش پیدا کند .

قابل ذکر است که باکتری Xylella fastidiosa برای نخستین بار در سال 2013 در جنوب ایتالیا شناسایی شد که نخستین شیوع این باکتری در نوع خود در اتحادیه اروپا محسوب می شده است. این باکتری با نفوذ به عوق تنه  درختان ؛ آن ها را آلوده کرده  باعث خشک شدنشان می شوند . بر اساس گزارش هایی که تاکنون در این زمینه منتشر شده است ، این عامل تا کنون طی سال های گذشته باعث خشک شدن حدود یک میلیون درخت زیتون در منطقه Puglia شده است .

جوزپه سیلتی (Giuseppe Silletti) از آژانس محافظت مدنی ایتالیا از همکاری خوب کشاورزان منطقه های اوریا (Oria) و Puglia با مقامات این آژانس بسیار تشکر کرده و اعلام کرد : " عملیات تلاش برای جلوگیری از پیشرفت باکتری Xylella fastidiosa ادامه دارد و می توان گفت در حدود نود درصد خطر گسترش آن کاهش پیدا کرده است . "

او در ادامه توضیحات خود افزود : " ما همه تلاش خود را برای حفاظت  از منابع و سرمایه های کشاورزی و درختان زیتون منطقه Puglia خواهیم کرد . "

با این حال برخی از کشاورزان محلی نسبت به این تصمیم و اقدام آژانس خشمگین بوده و واکنش تندی نشان داده اند . فرانکو کارسی (Franco Curci) یکی از این کشاورزان در این رابطه می گوید : " آن ها مرا ساعت شش صبح از خواب بیدار کرده و هشت درخت زیتونم را قطع کردند بدون اینکه آزمایشی انجام دهند . به نظر من  این راه مناسبی برای متوقف کردن سرایت این باکتری نیست . "

در حقیقت مقامات این آژانس ؛ قطع کردن درختان آلوده زیتون را در منطقه Puglia از ماه آپریل سال جاری آغاز کردند پس از اینکه فرانسه برای محافظت از خطر گسترش این بیماری کشنده درختان زیتون ، ورود محصولات این منطقه را به کشورش تحریم کرد .

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان ، اجرای طرح موثر قطع و از بین بردن درختان زیتون آلوده منطقه Puglia و یا آن هایی که در معرض خطر ابتلا به این باکتری هستند ، برای ایجاد منطقه ای به عنوان مانع برای جلوگیری از گسترش این باکتری لازم و ضروری است. این عمل پس از درخواست کمیسیون اروپا مبنی بر جلوگیری از گسترش این باکتری به عنوان اقدام پیشگیرانه سخت در نظر گرفته شده است .

قابل توجه است که انجمن های زیست محیطی و کشاورزان منطقه Puglia درخواست تجدید نظر را مبنی بر تحریم این محصولات ارائه کرده اند که در حالت تعلیق باقی مانده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا