مطالعه توالی زمانی شکل گیری یخ های قطب شمال

تیمی از پژوهشگران بین المللی به منظور بازسازی شرایط شکل گیری و توالی زمانی یخ های قطبی بر اساس شرایط آب و هوائی طی هزاره پیشین ، اقدام به نمونه برداری و آنالیز بیست هسته یخی از مناطق گرینلند و قطب جنوب کرده اند . این موضوع می تواند پزوهشگران را در درک بهتر تغییرات آب و هوائی یاری کند .

در همین رابطه فرانسیس لودلو Francis Ludlow از اعضای این تیم تحقیقاتی و از پزوهشگران موسسه انرژی و تغییرات آب و هوائی ییل Yale Climate & Energy Institute در گفتگو با تلگراف The Telegraph گفت : " تاریخ گذاری های پیشین و بازه های زمانی هسته های یخ در این مناطق که برای هزاره پیشین انجام شده بودند ، دارای اشتباهاتی پنج تا ده ساله هستند که این موضوع سبب بروز تناقضاتی در تاریخ گذاری فوران های آتش فشانی و حلقه های درختان که منعکس کننده واکنش به تغییرات آب و هوائی هستند ، شده بود . "

در مطالعات جدید انجام شده روی یخ های قطبی و هسته های یخی مزبور ، از مستندات تاریخی موجود در سراسر دنیا استفاده شده و این مطالعات را به گونه ای می توان مطالعات ترکیبی دانست . بر این اساس ، وقوع دو فوران شدید آتش فشانی در شمال آمریکا می تواند سبب ایجاد ابرهایی وسیع از غبار در قرن ششم میلادی شده باشد که این ابرها عامل اصلی بروز خشکسالی در بسیاری از نقاط جهان از جمله اروپا بوده و می توان آن را یکی از دلایل سقوط امپراتوری روم دانست .

میشائیل زیگل   Michael Sigl از دیگر اعضای این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر موسسات پژوهش های بیابانی Desert Research Institute  و پل شریر  Paul Scherrer Institute در رابطه با این موضوع اعلام کرد : " پژوهش ها و تاریخ گذاری جدید انجام شده توسط تیم تحقیقاتی ما ، می تواند به روشن شدن مساله مورد مناقشه و بحث برانگیز منشا و عواقب ناشی از تغییرات شدید آب و هوائی در بسیاری از نقاط جهان و به ویژه حوزه مدیترانه  که توام با ظهور ابرهایی اسرار آمیز برای مردم این مناطق در سال 536 میلادی بود ، کمک کرده و دلیل این موضوع را مشخص کند . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا