کرونا با مغز چه می کند؟

به گزارش سیناپرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، بیش از یک سال است که دانشمندان در حال بررسی این مسأله هستند که چگونه ویروس کرونا علاوه بر آسیب به بدن، به مغز انسان نیز آسیب می زند.

در اوایل همه گیری، برخی از افراد آلوده به ویروس متوجه علائمی همچون از دست دادن بویایی شدند سپس گزارش های مربوط به سایر علائم مرتبط با عملکرد مغز مانند سردرد، گیجی، توهم و هذیان منتشر شد ؛همچنین برخی از افراد آلوده به ویروس دچارافسردگی، اضطراب و مشکلات خواب شدند.

الیس سینگر، متخصص مغز و اعصاب می گوید: ما هنوز نتوانسته ایم دریابیم گه این ویروس در مغز چه عملکردی دارد.این درحالی است که برخی از دانشمندان روی اصول اولیه تمرکز کرده اند، از جمله اینکه چه تعداد افراد پس از ابتلا به این ویروس، مشکلات مربوط به مغز را تجربه می کنند.

این نتیجه شامل جمع آوری اطلاعات 236000 بیمار مبتلا به ویروس کرونا است که بعد از ثبت سوابق الکترونیکی بیمار، پاسخ هشدار دهنده ای را گزارش داد: درشش ماه پس از ابتلا به ویروس، از هر سه نفر یک نفراختلال روان پزشکی یا عصبی را تجربه کرده است.

محققان 14 نوع  اختلال از جمله بیماری های روانی مانند اضطراب یا افسردگی تا اختلالات عصبی مانند سکته مغزی یا خونریزی مغزی را از عواقب بعدی این ویروس برشمردند که افراد تحت مطالعه تا 6 ماه بعد از ابتلا به آن دچار شده اند.

جاناتان راجرز، روانپزشک دانشگاه کالج لندن می گوید: افسردگی، اضطراب و اخلال در عملکرد بدن از بیشترین عوارض این بیماری است.

به گزارش سیناپرس اصفهان؛ آلیسون ناویس، متخصص مغز و اعصاب می گوید: اختلالات سلامت روان، از مهم ترین موارد تحت بررسی است که این اختلالات با سکته مغزی یا زوال عقل تفاوت دارند.

موشکافی رگ های خونی

در اوایل همه گیری، از دست دادن بویایی نشان داد ویروس می تواند مستقیماً به سلول های عصبی حمله کند و حدس این است که ویروس کرونا می تواند با بالا رفتن از مجاری تنفسی روی عصب بویایی (وظیفه انتقال پیام از بینی به مغز را دارد) و به داخل مغز نفوذ پیدا کند.

نات و تیم پژوهشی او رگ های خونی مغز افراد فوت شده آلوده به ویروس کرونا را با دستگاه MRI اسکن کردند، لازم به ذکر است این روش تشخیصی از دید پزشکی قابل اجرا روی افراد زنده نیست.

نات دراین باره گفت: ما توانستیم رگ های خونی را به طریقی مشاهده کنیم که به راحتی برای کسی امکان پذیر نیست.

نات افزود: در حین مشاهدات سه اتفاق درآن زمان رخ داد، لخته های کوچک در رگ های خونی نشسته و دیواره برخی عروق به طور غیرمعمول ضخیم و ملتهب شده بود همچنین خون از اطراف عروق به داخل بافت مغز نشت کرده بود.به گزارش سیناپرس اصفهان؛ این درحالی است که از بین بردن تمام عوارض این بیماری روی مغز و اینکه ویروس چگونه بر هر فرد چه تأثیر خاصی می گذارد غیرممکن است.

نظرسنجی ها نشان می دهد افسردگی و اضطراب به ویژه در افرادی که بیماری های استرس زا و انزوا گونه دارند، در حال افزایش است.

 

مترجم: هاجر غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا