لزوم بازنگری برچسب های اطلاعات مواد غذایی

مصرف مواد غذایی سالم و بدون ضرر ، یکی از اولویت های اصلی بیشتر خانواده ها است . مطالعات جدید کارشناسان تغذیه نشان می دهد که بخشی از رواج تغذیه ناسالم در بین خانواده ها به دلیل وجود اطلاعات بیش از حد و گمراه کننده ای است که روی برچسب های مواد غذایی مختلف نصب می شود . در همین زمینه شینا لییک Sheena Leek سرپرست این تیم تحقیقاتی و پژوهشگر دانشگاه بیرمنگام University of Birmingham in Britain  در بریتانیا ، اعلام کرد : " ما در مطالعات خود دریافتیم که برچسب های مواد غذایی که روی ظروف این مواد در فروشگاه ها دیده می شوند ، بنا به دلایل مختلفی گمراه کننده هستند . "

وی در توضیح این موضوع افزود : " وجود پر تعداد برچسب های مجزا که حاوی اطلاعاتی درباره یک محصول هستند ، موجب سردرگمی مصرف کنندگان می شود . اطلاعاتی که به صورت پراکنده در مورد چربی های اشباع شده ، نمک ؛ شکر ، کالری ؛ میزان مصرف ، دستور العمل استفاده و توضیح رنگ های ماده مورد نظر از این جمله هستند . "

در این پژوهش ها همچنین مشخص شد که تفاوت های تکنیکی و پیچیدگی های آن مانند تفاوت های بین چربی ها و چربی های اشباع شده ، موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد . پژوهشگران برای بررسی دقیق تر موضوع فوق ، اقدام به مصاحبه و نظر سنجی مستقیم از مصرف کنندگان و خریداران مواد غذائی کرده و سی مورد از این نظرات ، ثبت شد .  بر این اساس مشخص شد که عدم آگاهی درباره مواد تشکیل دهنده و ترکیبات مواد غذائی ، سبب گکراهی خریداران برای مصرف مواد غذائی سالم خواهد شد . در این گزارش همچنین عنوان شده است که در صورت درخواست از خریداران برای بررسی برچسب های مواد غذائی به منظور خرید مواد خوراکی سالم تر ، آن ها با دقت بیشتری این برچسب ها را مطالعه می کنند ولی در نهایت از هر هفت نفر ، یک نفر بر اثر اطلاعات این برچسب ها دچار اشتباه خواهد شد . 

شرح کامل این پزوهش ها و نتایج به دست آمده از ان ها در آخرین شماره مجله Customer Behaviour منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا