سامانه ای هوشمند برای کمک به خدمات امدادونجات و آتش نشانی

این سامانه برای اولین بار در کشور تولید شده و در امداد و نجات و آتش نشانی کاربرد دارد.

یکی از استارت آپهای مستقر در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف و به سرپرستی دکتر امین رضایی‌زاده عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق این دانشگاه موفق به ساخت سامانه‌ای با عنوان " نفر" شدند. این سامانه جهت تعیین موقعیت و ناوبری فرد استفاده می‌شود و با استفاده از داده‌های سنسورهای اینرسی مثل ژیروسکوپ و شتابسنج، در کنار الگوریتم پیشرفته "فیلتر کلمن"، موقعیت جغرافیایی فرد محاسبه و به اپلیکیشن موبایل از طریق بلوتوث ارسال می‌شود.

همچنین این سامانه با استفاده از هوش مصنوعی الگوی راه رفتنِ کاربر را می‌آموزد و به این طریق هویت او را بخاطر می‌سپارد. اینکار سبب افزایش دقت موقعیت‌یابی می‌شود.

این محصول دانش بنیان بدون استفاده از هیچ سیگنال رادیویی (نظیر GPS, WIFI و غیره) و صرفا با اتکا به داده های اینرسی حرکت فرد، موقعیت او را تخمین می‌زند. دقت این سامانه در حدود ۲٪ است. این سامانه به جلوی کمربند بسته می‌شود و می‌تواند در کاربردهای امداد و نجات و آتش نشانی استفاده شود. اطلاعات بیشتر از این سامانه در مجله IEEE به چاپ رسیده است.

دکتر امین رضایی‌زاده، سرپرست این استارتاپ در خصوص سامانه طراحی شده گفت: این محصول در حد نمونه ساخته شده، موجود و آماده تجاری سازی برای کاربردهای مختلف است. این سامانه حاصل تلاش یکساله یک تیم ۶ نفره از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف است که نمونه داخلی ندارد و در مقایسه با نمونه‌های بسیار معدود خارجی از دقت و امکانات بسیار بالاتری برخوردار است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا