آیا تزریق واکسن در برابر کرونای هندی مصونیت ایجاد می کند؟

به گزارش خبرنگار سیناپرس، طی روزهای اخیر وزارت بهداشت هند، بالاترین افزایش موارد ابتلا به کرونا را گزارش داده است. افزایش صعودی و سریع مبتلایان در این کشور باعث شده تا هم اکنون کادر درمانی و بیمارستان های این کشور زیر فشار مضاعف کمبود نیرو و تجهیزات درمانی مانند تخت و اکسیژن قرار گیرند.

تاکنون چندین سویه از کووید 19 در سراسر جهان شناسایی شده است که کرونای شناسایی شده در هند ترکیبی از دو جهش موسوم به E۴۸۴Q و L۴۵۲R است. این سویه جدید ویروس را عفونی تر کرده و با قدرت انتقال بیشتر سلامت افراد به ویژه جوانان را به مخاطره انداخته است و بیم آن می رود با ورود به مرزهای ایران به سرعت انتشار یابد و قربانی بیشتری بگیرد.

ویروسی که تب، سرفه، خستگی، از دست دادن حس بویایی و چشایی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و دشواری در تنفس (مانند دیگر سویه های این ویروس) از شایع ترین علایم و نشانه های آن است و  هر روز  با سویه هایی جدید تظاهر پیدا می کند و تمام معادلات کارشناسان از قطع نهایی زنجیره انتقال این ویروس را به هم می ریزد.

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر سرعت انتقال ویروس کرونای هندی به علت ایجاد دو جهش کروموزمی نسبت به نوع انگلیسی بسیار شدیدتر است، اما هنوز اطلاعات کاملی از این ویروس وجود ندارد به همین دلیل نمی دانیم که آیا مردم با تزریق واکسن کرونا نسبت به این ویروس جدید مصون خواهند ماند یا خیر؟

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: همچنین هنوز اطلاعاتی در مورد شدت بیماری و میزان مرگ و میر  ناشی از ابتلا به این ویروس در دسترس نیست.  اطلاعات دقیق در مورد این ویروس همان اطلاعاتی است که در هند منتشر شده است.

به گفته مردانی، هرچند تاکنون گزارش قطعی دال بر ورود این ویروس در ایران وجود ندارد اما تنها راه موثر برای پیشگیری از شیوع و کاهش میزان مرگ و میرهای ناشی از این ویروس، رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور نیافتن در مجامع و شرکت نکردن در مهمانی ها و نرفتن به مسافرت است.

در مورد شدت و میزان مرگ و میر ویروس کرونای هندی اطلاعاتی در دست نداریم

دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر ویروس کرونا روز به روز در حال تغییر است. ویروس جدید کرونای هندی نیز به دلیل اینکه جهش یافته،  سرعت انتقالش بیشتر شده است اما در مورد شدت و میزان مرگ و میر آن هنوز اطلاعاتی در دست نداریم.

وی افزود: بسیار دشوار است که بتوانیم این بیماری را به سرعت کنترل کنیم بنابراین بهترین راهکار این است که سعی کنیم خودمان را در برابر کرونا ایمن کنیم. مهمترین مساله این است که حد الامکان در مکان های شلوغ حضور پیدا نکنیم و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

حاجی عبدالباقی در پاسخ به این سوال که آیا فرد پس از یک بار ابتلا به ویروس می تواند بار دیگر به ویروس جهش یافته هندی با شدت بیشتر مبتلا شود یا بدن او نسبت به این ویروس مصون است؟به سیناپرس گفت: در حال حاضر موارد محدودی وجود دارد که افراد چندین بار به ویروس کرونا مبتلا شده باشند. اغلب بدن افراد پس از ابتلا یک تا سه ماه نسبت به ویروس کرونا مصون باقی می ماند اما امکان دارد، پس از گذشت شش ماه بار دیگر آنها مبتلا به این ویروس شوند. همچنین ممکن است بدن افراد به علت ایجاد آنتی بادی با شدت کمتری دوباره به این بیماری مبتلا شوند  یا برعکس به علت مساله خودایمنی با شدت بیشتری بیماری در آنها تظاهر پیدا کند.

به گزارش سیناپرس،آنچه که دراین روزها مسلم است رعایت پروتکل های بهداشتی است تا شاید بتوان از شر این ویروس در امان ماند.

 گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا