رنگ‌ها چگونه به درمان بیماری کمک می‌کنند؟

به دلیل همین تأثیرات است که معمولا رنگ دیوارهای بیمارستان سبز هستند تا استرس را کاهش داده و احساس آرامش را به ما منتقل کنند. هر رنگ تأثیری بر ذهن و بدن ما می‌گذارد و جالب است بدانید یک روش درمانی بر اساس رنگ‌ها هم وجود دارد. این روش درمانی «کروموتراپی» (Chromotherapy) نام دارد که امروز قرار است با این روش آشنا شویم.

کروموتراپی چیست؟

کروموتراپی (Chromotherapy) یا رنگ درمانی بر اساس تأثیر رنگ‌ها و نورهای رنگی بر بیماری‌های جسمی عمل می‌کند. درمانگر با توجه به موقعیت و ماهیت بیماری یک رنگ خاص را انتخاب کرده و درمان را شروع می‌کند.

آگوست پلیوسونتون یکی از اولین دانشمندانی بود که به تأثیر رنگ‌ها بر انسان توجه کرد. او در سال ۱۸۷۶ کتابی با عنوان «تأثیر تابش آبی نور خورشید و رنگ آبی آسمان» منتشر کرد. پلیوسونتون در این مقاله به تأثیر نور و رنگ آبی و در تحریک رشد گیاهان و گاوها پرداخته بود و به این نکته اشاره کرده بود که این رنگ در بهبود رشد انسان هم مؤثر است. انتشار این کتاب اولین قدم برای ورود رنگ درمانی به پزشکی مدرن شد.

رنگ درمانی را نباید با نور درمانی اشتباه گرفت. در نور درمانی فرد بیمار به مدت مشخخصی در معرض نور سفید و روشن قرار می‌گیرد. نور درمانی معمولا برای درمان بیماری‌های پوستی، اختلالات خواب و بعضی از مشکلات روانی استفاده می‌شود.

رنگ درمانی و معنی رنگ‌ها

مطالعات مختلفی نشان داده است که انسان توانایی تشخیص تقریبا ۱۰ میلیون رنگ را دارد. ولی جالب است بدانید که همه‌ی این رنگ‌ها به سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی تقسیم می‌شوند. در رنگ درمانی رنگ‌های ثانویه مخصوصا نارنجی، بنفش و سبز به رنگ‌های اصلی اضافه می‌شوند. هر رنگ در کروموتراپی یک معنای خاص دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم.

قرمز

رنگ قرمز گرم است و روی کلیه‌ها، ستون فقرات و حس بویایی تأثیر می‌گذارد. این رنگ باعث افزایش انرژی شده و معمولا برای افرادی که خستگی مفرط دارند مناسب است. افراد پرتحرک می‌توانند از نور درمانی قرمز برای از بین بردن گرفتگی عضلات و مفاصل استفاده کنند. این رنگ باعث افزایش میل جنسی می‌شود.

زرد

تأثیر رنگ زرد بر روی معده، کبد و روده زیاد است و درمانگرها برای درمان مشکلات هضم در افراد مختلف به سراغ رنگ زرد می‌روند. این رنگ قاتل افسردگی است و استفاده از آن به افرادی که دچار این عارضه هستند توصیه می‌شود.

آبی

این رنگ نقطه‌ی مقابل قرمز است و برای کاهش فشار خون و ایجاد احساس آرامش استفاده می‌شود. نور آبی می‌تواند به درمان میگرن کمک کند، همچنین بر روی فعالیت گلو، گوش و دهان تأثیرگذار است.

سبز

سبز رنگ طبیعت است و رنگ درمانی با این رنگ باعث ترشح هورمون‌های رشد شده و عضلات، استخوان‌ها و بافت‌های مختلف بدن را تقویت می‌کند. این رنگ نماد ایجاد قدرت است و سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند.

بنفش

نور و رنگ بنفش در ایجاد خواب راحت مؤثر است، استرس‌های عاطفی و ذهنی را کاهش داده و روی سیستم عصبی و چشم تاثیرگذار است. بنفش میل جنسی را کاهش داده و از این نظر نقطه‌ی مقابل رنگ قرمز است.

نارنجی

اگر به دنبال افزایش خلاقیت هستید می‌توانید از رنگ نارنجی در اطراف خود استفاده کنید. نارنجی روند تفکر خلاقانه را تحریک کرده و به شما در پیدا کردن ایده‌های جدید کمک می‌کند. تأثیر مستقیم این رنگ بر روی سیستم تنفسی است، همچنین تولید شیر را در مادران شیرده تحریک می‌کند.

رنگ‌ها را به خانه‌ی خود اضافه کنید

نورپردازی رنگی علاوه بر ایجاد فضایی خاص، روی بدن ما هم تأثیر می‌گذارد. برای اضافه کردن نورهای رنگی در خانه می‌توانید از چراغ‌های نواری LED استفاده کنید. این چراغ‌ها کمک می‌کند که در زمانی کوتاه خانه را با نورهای رنگی تزیین کنید. اگر از سه رنگ اصلی در نورپردازی استفاده کنید می‌توانید تمام رنگ‌های رنگین‌کمان را در خانه‌ی خود ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید خانه‌ای گرم داشته باشید به سراغ رنگ قرمز و هم‌خانواده‌های آن بروید، اگر به دنبال آرامش هستید رنگ‌های آبی و سبز را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از لامپ‌های کوچک و کم‌نور و رنگی استفاده کنید. استفاده از پارچه‌های رنگی، گل‌ها و تابلوهای نقاشی در دکوراسیون خانه هم می‌توانید تأثیر رنگ‌های مختلف را در خانه به جریان اندازد.

سخن آخر

استفاده از رنگ‌ها و بهره‌گیری از تأثیرات آن‌ها از سال‌های سال پیش در بین طراحان دکوراسیون داخلی و هنرمندان رواج داشته است. از سال ۱۸۷۶ که آگوست پلیوسونتون در کتابی به بررسی علمی این موضوع پرداخت روش درمانی جدیدی به نام کروموتراپی یا رنگ‌درمانی به پزشکی مدرن اضافه شد. تأثیر رنگ‌های اصلی و رنگ‌های مکمل در این مطلب عنوان شد و شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، در دکوراسیون داخلی خانه‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

منبع:دیجی کالامگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا