چرا بیت کوین با انفجار قیمت مواجه شد؟

به گزارش سیناپرس، شاید وقتی بیت کوین در سپتامبر سال ۲۰۱۷  رشد و جهش صعودی را از قیمت ۳ هزار دلار شروع کرد؛  بسیاری از کارشناسان بازارهای مالی عدد رند ده هزار دلار را به عنوان سقف رشد این ارز دیجیتال مد نظر داشتند اما ظرف مدت کمتر از سه ماه شاهد رسیدن قیمت این ارز به ۲۰ هزار دلار هم بودیم که دلیل خاصی جز دستهای نامریی و هیجانات بازار برای رسیدن به این قیمت وجود نداشت.

به این سبب بود که علی رغم عدم وجود یک نقطه مقاومتی در محدوده قیمت ۲۰ هزار دلاری طی یک سال با ریزش قیمت و ورود فروشنده هایی مواجه شدیم که فکر می کردند کار این ارز تمام شده و از این پش شاهد افول بیت کوین خواهیم بود.

در این میان افراد و سرمایه گذارانی که با هیجان وارد معامله خرید در قیمت های بالای ۱۵و حتی ۱۰ هزار دلار شده بودند با ضررهای بزرگی مواجه شده و فروشهای سنگینی بعد از قیمت ۸ هزاردلار برای این گروه  از خریداران شکل گرفته و ارزش بیت کوین را به محدوده ۳ هزار دلار بازگرداند.
به غیر از ترس و هیجانات سرمایه گذاران برای فروش، عدم حمایت دولت ها و حتی سخنرانی روسای بانکهای مرکزی نیز باعث افت ارزش این ارز دیجیتال شده بود. شاید به دلیل رفتار سرمایه گذاران  در این ناحیه قیمتی بود که بسیاری از کارشناسان حتی احتمال  به صفر رسیدن ارزش این ارز دیجیتال را مطرح کردند.


برخلاف پیش بینی های مطرح شده،  واکنش بازار به صحبت های منفی دولت ها و بانک ها ادامه نداشت و شاهد بودیم که ارزش این ارز ابتدا به ۲۰ هزار دلار و سپس طبق پیش بینی کارشناسان به عدد تاریخی ۵۰ هزار دلار هم رسید.

بیت کوین با افزایش قیمت مواجه شد

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد یکی از مهمترین و شاید اولین عامل، پایداری این شبکه ارز دیجیتالی بود. با وجود مورد بحث بودن امنیت این شبکه و نظر بسیاری از اقتصاددانان مبنی بر حبابی بودن رشد قیمت، بازار بیت کوین در عمل نشان داد که پول و سرمایه افراد به هیچ وجه  مورد سرقت و سوء استفاده قرار نمی گیرد.  
از عوامل دیگر این افزایش قیمت میتوان از سهل و آسان بودن جا به جایی پول بدون مداخله بانک ها در حجم بالا نام برد که البته چه بسا تاکنون زمینه ساز شکل گیری سوء استفاده های زیادی هم شده و این موضوع از مهمترین دلایل مخالفت دولت ها با گسترش ارزهای دیجیتال به شمار می آید. 
 در ادامه این روند، بیت کوین به صورت گسترده ای مورد قبول جامعه سرمایه گذاران قرار گرفت. به طور مثال  ایلان ماسک ، مالک خودروسازی تسلا، رسما اعلام کرد که وارد خرید حجم بسیار سنگینی از بیت کوین شده و به همین خاطر بیت کوین با هجوم سنگین خریداران رو به رو شده و بسیاری از افراد به واسطه این اعتماد ایلان ماسک، به بیت کوین اعتماد کردند. به گزارش سیناپرس،ناگفته نماند که رسانه ها هم در این رشد قیمتی نقش به سزایی داشتند و در نهایت مجموع این عوامل دست به دست هم داد تا بیت کوین شاهد قیمت باور نکردنی  ۶۵ هزار دلاری باشد.
در این میان اما صحبت هایی در خصوص به دادگاه کشاندن ایلان ماسک به اتهام دستکاری در بازارمطرح شد اما این خبر نتوانست تاثیر آنچنانی بر افت این ارز داشته باشد. در حالی که نظرات اخیر جو بایدن در خصوص مالیات بر درآمد افراد ثروتمند و مطرح شدن صحبت هایی در خصوص ممنوعیت استفاده از چند رمز ارز به جهت جلوگیری از سوء استفاده در تبادلات مالی از جانب دولت آمریکا، بیت کوین تا قیمت ۴۷ هزار دلار کاهش قیمت پیدا کرد.
اما در این بازه قیمتی،  سرمایه گذاران حاضر به فروش بیشتر نشده و ارزش بیت کوین را به محدوده ۵۴ هزار دلار رساندند.به گزارش سیناپرس، در نتیجه این فعل و انفعالات بازار، با توجه به عرضه و تقاضای گسترده، تغییرات تکنولوژی، اثبات امنیت این شبکه و حمایت سرمایه گذاران بزرگ از این ارز دیجیتال، برخی از کارشناسان بازارهای مالی پیش بینی می کنند احتمال رسیدن قیمت بیت کوین به  رقم ۱۰۰ هزار دلار هم دور از ذهن نباشد.
در مقابل نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که رمزارزها تا کنون به صورت رسمی از پشتوانه دولتها و بانکها برخوردار نبوده و نیستند و به همین دلیل هر خبر با اهمیت و حتی بی اهمیتی می تواند قیمت را با کاهش چشمگیری مواجه کند.
در خاتمه لازم به توضیح است که این نوشتار صرفا نگاهی کلی به وضعیت بیت کوین ارایه داده و هیچگونه پیشنهاد خرید یا فروش به حساب نمی آید. 

پوریا جهانبخشیان، دکتری مدیریت بازرگانی و امورمالی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا