چرا پدر و مادر شدن، افراد را مسئولیت پذیر می کند؟

به گزارش سیناپرس، برای بسیاری از والدین همزمان با تولد اولین فرزندشان ، چالشی جدی در زندگی پدیدار می شود زیرا برای اولین بار در زندگی آن ها فردی وارد می شود که قواعد پیشین را بر هم زده و اولویت شماره یک آنها  را از خودشان به شخص دیگری تغییر می دهد. 

تجربه داشتن فرزند و مسوولیت پدر و مادر شدن بسیار منحصر به فرد است و مواجه شدن با این موجود کوچک و بسیار دوست داشتنی که به طور عجیبی آسیب پذیر و وابسته به والدین است نیازمند یک تغییر عمیق و چشمگیری در نحوه زندگی و دیدگاه افراد خواهد بود.
خوشبختانه انسان ها به گونه ای تکامل یافته اند که  به عنوان والدین ، مسوولیت های جدید خود را در سطح عصبی پیش بینی کرده و با این شرایط جدید سازگار شوند.

در سال ۲۰۱۷ ، تیمی از دانشمندان علوم مغز و اعصاب در دانشگاه بارسلونا، مغز زنان باردار را در حین و بعد از بارداری اسکن کرده و دریافتند که میزان ماده خاکستری در مناطقی از مغز که به اصطلاح با شناخت اجتماعی درگیر است، پس از به دنیا آمدن فرزند تغییر یافته و  کاهش پیدا می کند. این تغییر به معنای افزایش توجه و نگرش فرد در مورد نیازهای شخصی دیگران است.

در نگاه نخست ممکن است کاهش ماده خاکستری موضوعی مطلوب محسوب نشود، اما در واقع این تغییر،  نشانه افزایش کارایی مغز است.به گزارش سیناپرس، فرایند فوق به این دلیل است که ارتباطات بین سلولهای عصبی اصلاح شده  و علاوه بر این ، هرچه انقباض ماده خاکستری بیشتر باشد ، علائم وابستگی سالم مادران به فرزندشان بیشتر است.

نکته جالب توجه این است که فقط مادران جدید نیستند که تغییرات مغزی را پس از تولد فرزندشان تجربه می کنند. در سال ۲۰۱۴ ، یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه اموری (Emory University) دریافت که وقتی پدران به تصاویر کودکان خود نگاه می کنند ، فعالیت مغز آنها در مقایسه با افرادی که پدر نشده اند ، در مناطق مرتبط با همدلی و پاداش افزایش پیدا می کند.به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد که این تغییر مربوط به تغییرات هورمونی باشد زیرا به طور متوسط ، پدران دارای سطح تستوسترون کمتر و سطح اکسی توسین بالاتری از سایر مردان هستند. این هورمون  در احساسات اجتماعی نقش دارد.
مترجم: زهرا همراز
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا