ثبت تصویری از رشد گیاهان در فضا

به گزارش سیناپرس، اسپیس ایکس ناسا هدایت چهار آزمایش سیستم تولید سبزیجات را بر عهده گرفت که دو آزمایش آخر پس از برداشت 13 آوریل بود. آنها در آزمایش VEG-03K  و  VEG-03، محصول جدید «گیاه خردل آمارا» و محصول قدیمی «کاهوی پاکوتاه» را که پیش از این در فضا رشد کرده بود، مورد آزمایش قرار دادند.
این محصول 64 روز رشد کرده بود که طولانی ترین زمان رشد گیاهان برگ سبز را در ایستگاه فضایی به خود اختصاص داده اند. این کاهوهای پاکوتاه تا جایی رشد کردند که در چرخه ای از تولیدمثل خود گل هم دادند. هاپکینز تلاش کرد با استفاده از یک برس کوچک، گل های گیاه را گرده افشانی کند.
او بعد از صحبت با یکی از خدمه فضایی پیرامون پروژه تولید محصولات گیاهی در فضا که چهار آزمایش گیاهی را هدایت کرده بود، تصمیم به این کار گرفت. به گزارش سیناپرس، آنها درباره گزینه های مختلفی از جمله خودگرده افشانی گیاهان بحث کردند و در نهایت تصمیم گرفت به گرده افشانی گل ها کمک کند.

او بعد از این که با استفاده از یک برس کوچک این کار را انجام داد، مشاهده کرد که میزان تولید گرده گیاهان افزایش یافت. این آزمایش از آنجایی اهمیت دارد که محصولات گیاهی به ویژه میوه ها به گره افشانی نیاز دارند و خدمه ایستگاه بین المللی فضایی باید بدانند که این فرآیند در چنین فضایی که کم ترین میزان جاذبه را دارد، چگونه عمل می کند.

به  گزارش سیناپرس، قرار است امسال دانه های فلفل به ایستگاه فرستاده شود تا در فاز آزمایش گیاهی Plant Habitat-04 قرار گیرد. این دانه های فلفل در بیست و دومین مأموریت SpaceX به فضا به ایستگاه بین المللی ارسال خواهد شد و در زیستگاه گیاهی پیشرفته ای که در آنجا مهیا شده، رشد داده می شوند. آزمایش دیگر موسوم به VEG-05  هم قرار است سال آینده انجام شود که رشد گوجه فرنگی های پاکوتاه است.

نوع گرده افشانی که هاپکینز به تازگی انجام داده، میزان تولید محصولات گیاهی را افزایش داده و خدمه ایستگاه بین المللی می توانند به زودی تنوع غذایی را به وعده های خود اضافه کنند.

مترجم:ندا اظهری