شناسایی ترکیب جدید برای درمان سریع افسردگی

به گفته پزشکان آمریکایی، این ترکیب از طریق تقویت ارتباط در بخش خاصی از مغز و در کمتر از 24 ساعت علائم افسردگی را در موش‌ها تغییر می‌دهد. در حال حاضر داروهای افسردگی موجود، هفته‌ها زمان می‌برد تا تاثیر خود را روی بیمار نشان دهند.

هم‌اکنون رایج‌ترین داروهای افسردگی از نوع بازدارنده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) هستند که تنها در یک سوم بیماران مبتلا به افسردگی موثرند. همچنین به طور معمول سه تا هشت هفته طول می‌کشد تا این دارو اثر واقعی خود را روی بیمار داشته باشد.

فعالیت مغز از طریق تعادل بین ارتباطات محرک و بازدارنده بین سلول‌های مغز تعیین می‌شود. متخصصان روی پیام‌های بازدارنده ارسال‌شده توسط ترکیب GABA تمرکز کرده و به دنبال روشی بودند تا این پیام‌ها را محدود ساخته و به طور مصنوعی پیام‌های محرک را افزایش دهند. در واقع کمبود پیام‌های محرک علت بروز افسردگی است.

«اسکات تامپسون» از دپارتمان روانشناسی دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند گفت: این ترکیب چشمگیرترین تاثیر را در مطالعات روی حیوانات داشته که امیدوارکننده است. اکنون زمان آن است تا بررسی شود آیا این ترکیب تاثیر مشابهی را روی بیماران افسرده دارد یا نه؟ در صورتی که ترکیب جدید بتواند علائم افسردگی را به سرعت در بیمار تسکین دهد در شیوه درمانی آنان تحولی چشمگیر رخ داده است.

به گزارش ایسنا، در این بررسی موش‌های آزمایشگاهی تحت شرایط استرس‌زا قرار گرفته و سپس به آنها ترکیب GABA-NAM داده شد. این ترکیب پیام GABA در مغز را کاهش می‌دهد که حاصل آن کاهش پیام‌های بازدارنده و در نتیجه افزایش پیام‌های محرک و در نتیجه کاهش خطر افسردگی است. متخصصان پس از گذشت حدود 24 ساعت مشاهده کردند که نشانه‌های افسردگی در موش‌ها کاهش پیدا کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا