درگذشت گل آقای ایران

  • درگذشت گل آقای ایران

کیومرث صابری فومنی معروف به « گل آقا » پایه ‌ گذار مؤسسه گل‌ آقا‌ ، نویسنده و طنزنویس در شهریور1320 در فومن به دنیا آمد . صابری با تشکیل دولت شهید رجایی ، به‌عنوان مشاور فرهنگی مشغول به کار شد.وی در سال 1362 ناگهان از همه مسوولیت‌های دولتی خود کناره گرفت و پس از مدتی، شروع به نوشتن یادداشت‌های روزانه طنز با نام مستعار «گل‌آقا» و تحت عنوان ‌ دو کلمه حرف حساب با محتوای انتقاد از دستگاه‌های دولتی و مشکلات موجود جامعه در روزنامه اطلاعات کرد، که نقطه عطفی در طنز نویسی ایران بود.
پس از گذشت 6سال صابری تصمیم گرفت هفته‌نامه گل آقا را منتشر کند . فعالیت‌های گل آقا منحصر به هفته‌نامه باقی نماند؛ ماهنامه گل‌آقا، سالنامه گل‌آقا و هفته‌نامه «بچه‌ها…گل‌آقا» از دیگر فعالیت‌های کیومرث صابری بود. کیومرث صابری فومنی پس از تحمل یک بیماری سنگین (سرطان خون)، در 11 اردیبهشت سال 1383 دارفانی را وداع گفت.

 

  • کشف رسمی بیماری میناماتا

بیماری میناماتا یک بیماری سیستم اعصاب مرکزی است که در اثر مسمومیت با جیوه ایجاد می‌گردد.در روز اول ماه مه سال ۱۹۵۶ میلادی، مدیر بیمارستان کارخانه شرکت چیسو در شهر میناماتا به مقامات محلی بهداشت عمومی «شیوع یک بیماری ناشناخته سیستم اعصاب مرکزی» را گزارش کرد.این روز بعدها در تاریخ ژاپن به عنوان سالگرد رسمی کشف این بیماری درج گردید. تیم تحقیقاتی دانشگاه کوماموتو دریافت که عامل بیماری می‌بایست مسمومیت غذائی در اثر فلزات سنگین باشد. نهایتاً پس از مدتی کشف شد که عامل اصلی بیماری میناماتا مصرف مواد غذائی آلوده به جیوه آلی بوده‌است.

  • روزجهانی کارگر

روزِ جهانی کارگر یا روزِ بین‌المللی کارگر یک یادبود و مراسم کارگری و از سوی طبقات کارگر است که هر ساله در روز یکم ماه مه برگزار می‌شود.

  • تولد سانتیاگو رامون کاخال

سانتیاگو رامون کاخال متولد 1 مه 1852 در اسپانیا بود. وی ‏زیست‌شناس اسپانیایی و متخصص بافت‌شناسی و آسیب‌شناسی آناتومیک و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۰۶ به خاطر مطالعه سیستم عصبی بود. وی در سال ۱۹۰۶، جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی را برای کشف مکانیسم های ریخت‌شناسی و روندهای اتصالی یاخته‌های عصبی از آن خود کرد.نظریه نوین و انقلابی او که بعدها به نام "دکترین نورون" خوانده شد، بر این اساس بود که بافت مغزی از یاخته‌های منفردی تشکیل شده‌است.وی ١٧ اکتبر ١٩٣٤ در مادرید از دنیا رفت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا